Oh no! Where's the JavaScript? Your Web browser does not have JavaScript enabled or does not support JavaScript. Please enable JavaScript on your Web browser to properly view this Web site, or upgrade to a Web browser that does support JavaScript.
Need for Speed Unbound
Need for Speed: Hot Pursuit (2010) Remastered
Need for Speed: Heat
Need for Speed: Payback
Need for Speed: Edge
Need for Speed (2015)
Need for Speed: No Limits
Need for Speed (film)
Need for Speed: Rivals
Need for Speed: Most Wanted (2012)
Need for Speed: The Run
Shift 2: Unleashed
Need for Speed: Hot Pursuit (2010)
Need for Speed: World
Need for Speed: Nitro
Need for Speed: Shift
Need for Speed: Undercover
Need for Speed: ProStreet
Need for Speed: Carbon
Need for Speed: Most Wanted (2005)
Need for Speed: Underground 2
Need for Speed: Underground
Need for Speed: Hot Pursuit 2
Need for Speed: Porsche 2000
Need for Speed: Road Challenge
Need for Speed III: Hot Pursuit
Need for Speed II
The Need for Speed
Tuning Panel
Artykuły
10. listopad 2017 Inventer89
0 komentarze

Need for Speed Payback - Recenzja

Poprzedniej części Need for Speed, która ukazała się w 2015 roku zarzuca się wiele rzeczy: pozbawioną akcji fabułę, stosunkowo mały i zamknięty teren, trwającą non-stop noc czy niemrawą policję. Need for Speed Payback naprawia te i wiele innych kwestii, choć nie obyło się bez potknięć i jednego, sporego dzwonu.

Po przeciętnej fabule poprzednika, tym razem otrzymujemy historię z porządną dawką akcji, niczym z ostatnich części Szybkich i Wściekłych: kradniemy niezwykle drogiego Koenigsegga Regerę. Niestety, podczas ucieczki sami zostajemy oszukani i samochód trafia w ręce rządzącej miastem grupy, zwanej Familią. Prawowity właściciel Regery nie wsypuje nas, choć stawia jeden warunek: zemsta na Familii, z którą również nie ma najlepszych stosunków.

Niemego bohatera z poprzedniego Need for Speeda zastąpiły aż 3 zróżnicowane i bardzo wygadane postacie, które odzywają się nie tylko podczas przerywników filmowych, ale także w trakcie dowolnej jazdy i wyścigów reagując np. na wyprzedzanie przeciwników czy odległe skoki. To detale, ale wprowadzają w wyścigi życie - nie kierujemy samochodem z pozbawioną emocji kukłą, ale z żywą, reagującą na to, co się dzieje wokół niej postacią. Każdy z bohaterów specjalizuje się w określonych rodzajach wyścigów. Tyler to mistrz spritnów i dragów. Mac uwielbia drifty i off-road. Z kolei Jess jest specjalistką od pościgów i neutralizowania przeciwników. I choć każde z nich jest na sztywno przypisane do określonej konkurencji, to nie brakuje również misji, w których przełączamy się na bieżąco między nimi prowadząc co kilkadziesiąt sekund inny pojazd.

Akcja gry toczy się w Fortune Valley - to ogromny pustynny teren z wieloma kanionami i miastem Silver Rock wzorowanym na Las Vegas. Nowością w serii jest niemalże nieograniczona możliwość eksplorowania świata. Nie musimy już przemieszczać się drogami szczelnie ogrodzonymi przez barierki. Jeśli nie jest zbyt stromo, możemy bez przeszkód zjechać z utwardzonej nawierzchni i swobodnie pomknąć po pustynnych bezdrożach o dowolnej porze dnia i nocy. Przemierzając rozległe tereny Fortune Valley możemy się natknąć na wiele znajdziek. Są wśród nich dobrze znaczne z poprzednich odsłon billboardy, strefy prędkości czy skoki z ramp, ale jest też nowość w postacie wraków samochodów. Wygrywając kolejne wyścigi otrzymujemy informacje o lokalizacji pięciu wraków, z których możemy zmontować w pełni sprawne samochody. By tego dokonać, do każdego modelu musimy skompletować dodatkowe cztery części, których położenie wskazują niewielkie fragmenty map.


Need for Speed Payback - NFS Need for Speed Payback - NFS Need for Speed Payback - NFS

W Paybacku delikatnie zmodyfikowano sterowanie w stosunku do poprzednika - nadal jest arcade'owe, ale samochody już nie wpadają w poślizg na pierwszym lepszym zakręcie. Oczywiście, jeśli lubicie jak ja, każdy zakręt pokonywać bokiem, to jak najbardziej jest to możliwe dzięki kilku opcjom sterowania. Na kolejny plus należy zapisać tuning wizualny. Nie mam za złe Ghostom, że system edycji podzespołów wygląda identycznie jak w Need for Speed z 2015 r., bo jest najbardziej intuicyjny w serii i nie będzie mi przeszkadzało, gdy pojawi się w następnej odsłonie. Zwłaszcza, że studio znacznie zwiększyło liczbę dostępnych części i umożliwiło zaawansowaną modyfikację każdego spośród prawie 80 szczegółowo zaprojektowanych samochodów. I tu kolejne zaskoczenie: jeśli spodobała się Wam zróżnicowana pod względem osiągów i roczników lista pojazdów w Need for Speed (2015), to paybackową będziecie zachwyceni. Za sprawą Chevroleta Air Bel różnica między najstarszym, a najnowszym modelem przekracza 60 lat! Do tego po wielu latach do serii powróciły SUVy w postaci BMW X6 M czy Mercedesa-AMG G63.

Pościgi w Fortunę Valley można kochać i nienawidzieć. Wreszcie stróże prawa nie patyczkują się - pościgi są miodne i przypominają te z Most Wanted i Carbona! Radiowozy bardzo sprawnie i z zawziętością próbują nas zepchnąć na pobocze, unieruchomić impulsem elektromagnetycznym czy zramować przy pomocy jadących znad przeciwka opancerzonych furgonetek SWAT. Do tego dochodzą blokady oraz kolczatki. Niestety pościgi nie trwają w nieskończoność. Studio postanowiło pozbyć się radiowozów z jazdy dowolnej. Jeśli chcemy się zabawić z policją, musimy uruchomić jedną z kilkudziesięciu skrzynek-przynęt rozlokowanych w różnych częściach świata. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że te pościgi to nic innego jak próby czasowe z udziałem policji. Mamy wyznaczoną konkretną drogę i czas zwiększany przy przejeździe przez kolejne punkty kontrolne.

Na wstępie recenzji wspomniałem, że nie wszystko w Payback jest lepsze. Jednym z elementów, za które pokochałem poprzednią część był tuning osiągów. Mogliśmy wymieniać aż 21 części, które odblokowywały dodatkowe opcje tuningu. Były one dodatkowo opisane, co stanowiło pewną formę edukacji dla mniej doświadczonych fanów motoryzacji. Tuning osiągów w Paybacku to nic innego jak skok na nasze portfele. Przedstawiony jest w formie kart sześciu podzespołów, które możemy upgrade'ować przy pomocy kart z wyższym poziomem. Karty zdobywamy po wygraniu każdego wyścigu lub kupujemy w warsztacie za pieniądze z gry. Żeby nie było zbyt prosto, oprócz poziomów karty różnią się producentami. To dość ważna kwestia, ponieważ zgromadzenie trzech kart tego samego producenta dodatkowo zwiększa osiągi. Pojedyncze karty również mogą zawierać bonusy zwiększające moc podzespołów. Jeśli więc zależy nam na maksymalnej wydajności, to jesteśmy skazani do częstych odwiedzin warsztatów, bowiem ich asortyment jest rotowany co 10 minut. A jeśli nie chcemy czekać, możemy wymienić kartę na inną, losowo wybraną przez grę. Losowanie kosztuje 3 jednostki drugiej waluty. Tę walutę pozyskujemy ze sprzedaży kart oraz z tzw. dostaw. A z kolei dostawy zdobywamy w niewielkich ilościach w miarę postępu gry, a także kupujemy za prawdziwe pieniądze. Ten skomplikowany i nastawiony na losowość żywcem z gier free2play element spowodował, że warsztaty są jednym z ostatnich miejsc, do których podjeżdżam lub teleportuję się, co dodatkowo kosztuje mnie kilkaset $ waluty z gry.


Need for Speed Payback - NFS Need for Speed Payback - NFS Need for Speed Payback - NFS

Od ponad 10 lat w Need for Speed możemy grać z interfejsem w naszym ojczystym języku. W przypadku Payback EA Polska idzie o krok dalej i tym razem otrzymujemy profesjonalny dubbing. Polską mowę słychać zarówno w cutscenkach, rozmowach podczas jazdy, jak i w policyjnym radiu. Głosu użyczyło kilkadziesiąt osób, wśród nich Joanna Jędrzejczyk, O.S.T.R i Piotr Stramowski. Z początku czułem się nieswojo, ale po kilku wyścigach bardzo polubiłem rozszerzoną lokalizację, szczególnie że bohaterowie podczas wyścigów bywają bardzo rozmowni. Jedyną rzeczą, która przeszkadzała mi w tłumaczeniu to przekłady nazw Lig. Pomijam fakt, że nazw własnych nie powinno się tłumaczyć, to jeszcze sam przekład w tym przypadku był dość kulawy. I tak ścigamy się z Zablokowanym Drążkiem czy Huk-Bombą. Wracając jeszcze do dźwięków. Lista utworów jest dość zróżnicowana, choć nie rzuca na kolana. Daleko jej do pierwszego Most Wanted czy choćby The Run, którego ścieżka dźwiękowa moim zdaniem bardziej pasuje do klimatów pustynnego Forune Valley.

Odkąd serią zajmuje się Ghost Games, ma ono problemy ze stworzeniem trybu multiplayer na miarę tego z Most Wanted produkcji Criterion Games. W dwóch poprzednich produkcjach otrzymaliśmy AllDrive, który spajał tryb single z multi. Niby od 2015 roku mamy powrót Speedlist, ale mam wrażenie, że wciąż ten tryb jest tworzony po omacku. Brak różnorodności wyzwań, z jakimi mieliśmy do czynienia w Fairhaven, a także brak swobodnej jazdy między kolejnymi wyścigami to nie jest to, na co czekaliśmy.

Na koniec warto wspomnieć o grafice i wydajności. Gra ma niemalże identyczne wymagania co prawie dwuletni Need for Speed. Po części jest to zasługa coraz lepszej optymalizacji silnika Frostbite, który towarzyszy grom EA od kilku lat i z każdym rokiej staje się coraz bardziej doskonały. Z drugiej strony gra wygląda na pozbawioną graficznych wodotrysków. Miasto wygląda pięknie, ale i zarazem sztucznie poprzez nadmierną sterylność. Z oczywistych względów nie doświadczymy tu kałuż nadających miastu ponurego klimatu, z którymi mieliśmy do czynienia w poprzedniej odsłonie. Widać natomiast rezygnację przez Ghost Games z bardziej gęstego ulokowania naturalnych miejskich niedoskonałości jak porozsypywane śmieci, czy wyrastającej w pęknięciach płyt chodnikowych trawy. Zdecydowanie lepiej prezentują się samochody, które są zaprojektowane z najmniejszymi szczegółami.


Need for Speed Payback - NFS Need for Speed Payback - NFS Need for Speed Payback - NFS

Podsumowując, Need for Speed Payback jest bardzo udaną grą. Nie jest to najlepszy Need for Speed w historii, ale do tego tytułu brakuje już niewiele - moim zdaniem Payback plasuje się tuż za podium. Widać, że deweloperzy stanęli na wysokości zadania i naprawili wiele bolączek z poprzedniej odsłony. Otrzymaliśmy pełną akcji fabułę, jeszcze większą i bardziej zróżnicowaną listę samochodów z ulepszonym tuningiem wizualnym, ogromny, otwarty świat i agresywną policję. Do pełni szczęścia brakuje tylko przywrócenia tuningu osiągów z poprzedniej odsłony oraz niewielkiej poprawy w pościgach i multiplayerze.


Kopię gry dostarczył wydawca - Electronic Arts Polska




Komentarze

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • Brak komentarzy. Może chcesz dodać swój?

Ostatnie tematy
instalacja pro streeta
21-03-2023 11:28CognizantDoor
Skąd wzięły się wasze nicki?
19-02-2023 17:37CognizantDoor
Za co kochamy Polskę
17-02-2023 09:57Farfara22
Poszukuje pomocników do tworzenia strony
17-02-2023 09:56Farfara22
Poszukuję 3 osób do GTA Online
17-02-2023 09:53Farfara22
logitech g29 ustawienia ffb
17-02-2023 09:51Farfara22
Nasze lektury :)
17-02-2023 09:47Farfara22
Ostatnie komentarze
Allure > born to be queer
Mój faworyt z tego dropu, jedna z najlepszych prac z całego albumu. Nie chcę na siłę wymyślać...
Allure > elastic heart: the carnage
Dobry psychotrop, podoba mi się. W pierwszej chwili ten zielony mi niezbyt pasował ale dobrze wprowadza...
Allure > everybody comes to hollywood
Dobry rozdupcacz, nie powiem, aczkolwiek chyba neon do takiego auta mi nie pasuje. Wygląda jakby mógł...
Allure > Nowości, wideo i data premiery marcowej...
u2 właśnie wydali nowy album, co ty mówisz 😧
Reev > Nowości, wideo i data premiery marcowej...
Agonia NFS-ów to w dużej mierze wina samego community, które żyje mokrym snem remakea truchła, jakim...
MadaFaster > big boys cry
Ok, chłopcy chcą płakać, ale społeczeństwo wpaja wzorce mężczyzny chłodnego, niewzruszonego...
MadaFaster > i rise (society of LGBTQ) (interlude 3)
Bok, maska i pokrywa silnika motywem przypomina zbootlegowaną walkę postu z karnawałem, na nasze podwórko...
Siekierka > big boys cry
Miałem je robić na RX-8, ale jak zobaczyłem, że dwa użyte tu gotowce wypełniłyby większość...
Allure > opposite of adults
Mój faworyt w tym dropie. Jak się nie ma do czego przyczepić to się czepia czegokolwiek ale tutaj...
Allure > big boys cry
Możesz mnie zwyzywać, zgwałcić dogłębnie ale ja to malowanie, jak na prawdziwego casuala we wszystkim...
Allure > i rise (society of LGBTQ) (interlude 3)
Ciężko mi to w sumie ocenić. Apropo poglądów i innych się nie wypowiem, bo nie widzę sensu a i...
MadaFaster > opposite of adults
W remasterze tego tracku nie wycieli, więc tak, dobrze znane. Poza tym zieleń i fiolet wychodzące...
kam945 > Nowości, wideo i data premiery marcowej...
Porownanie czlowieka do zegara juz wystarczy by zweryfikowac poziom wypowiedzi.
Radon > Flying Type
Zgadzam się z kolegami, dobra robota (y)
Radon > Rock Type
No cyrk, już nie tuningujemy aut tylko cosplayujemy różne umaszczenia, no to się nawet Siekierce...
Radon > Nowości, wideo i data premiery marcowej...
pewnie chcesz powiedzieć, że ty XD Zepsuty zegar dwa razy w ciagu doby pokazuje dobry czas ale resztę...
Radon > Nowości, wideo i data premiery marcowej...
Criterion miało dużo czasu na ukończenie gry, a teraz długie miesiące po premierze dają coś takiego,...
Reev > Nowości, wideo i data premiery marcowej...
Mi się po prostu wydaje, że oni mają na celu celowo uśmiercić tę serię. Bądź co bądź, konkurencję...
kam945 > Nowości, wideo i data premiery marcowej...
Hmmm. Czy ktos juz tego nie przewidzial?🤨
Siekierka > Nowości, wideo i data premiery marcowej...
Ja wrócę za jakiś czas dokończyć kolejną serię aut i daję sobie spokój xD kpina po całości,...
Radzio > Nowości, wideo i data premiery marcowej...
EA ma patent na uśmiercanie swoich gier. Co by nie mówić, bawiłem się przy Unbound rewelacyjnie...
Siekierka > Rock Type
Spory potencjał, ale ta graficzka z boku przypomina mi te ułomne z nfs15/payback/heat z naszego SR....
Siekierka > Flying Type
Baaardzo fajny, tylko ten speedhunters ssie po całości. Szedłbym już w celowość tworzenia motywów...
kam945 > Jennifer M. oraz James Bralant dołączają...
To w tym przypadku jest dosc zaskakujace. Poniewaz na stowe w lutym dostalem powiadomienie z discorda...
Allure > Rock Type
Obrazek na boku całkiem przyjemny, reszta wykończenia na dachu czy masce trochę odstaje mimo wszystko.
Allure > Flying Type
PO CO TEN SPIDHANTER KURRRR...? Udam, że tego nie widzę i dam dychę, podoba mi się.
Inventer89 > Jennifer M. oraz James Bralant dołączają...
Na LinkedIn Jeff zaznaczył, że pracuje do końca lutego. Zapewne luty był przeznaczony na przekazanie...
kam945 > Jennifer M. oraz James Bralant dołączają...
Kurde, jak pamietam to chyba ta Jennifer oglosili gdzies w polowie lutego. Oby ogarniali te stanowiska,...
Danio > Jennifer M. oraz James Bralant dołączają...
Dobrze, że wywalili tego Braddocka, bo był daremny.
Radon > wet tennis (interlude 2)
Świetny pomysł na te neonowo żółte paski, super ozywia to ten projekt, który bez tego wyglądałby...
Ostatnio dostępni
Kakarotto18
Kakarotto18
B
Bedj_Ape
kam945
kam945
S
ShamaN
Siekierka
Siekierka
MadaFaster
MadaFaster
I
ignac210
czablu012
czablu012
Danio
Danio
Inventer89
Inventer89
Allure
Allure
Chad_MC
Chad_MC
Radzio
Radzio
michciu1907
michciu1907
Domino_Master
Domino_Master
B
borowy
Radon
Radon
J
J00R
M
mr2nvda
J
jabol121
M
Michiwwo
F
facap
D
damianas
K
Kaniecky
D
DawidGndk
Ankiety
Jak oceniasz elementy kreskówkowe w NFS Unbound?