Oh no! Where's the JavaScript? Your Web browser does not have JavaScript enabled or does not support JavaScript. Please enable JavaScript on your Web browser to properly view this Web site, or upgrade to a Web browser that does support JavaScript.
Need for Speed Zeal
Need for Speed Unbound
Need for Speed: Hot Pursuit (2010) Remastered
Need for Speed: Heat
Need for Speed: Payback
Need for Speed: Edge
Need for Speed (2015)
Need for Speed: No Limits
Need for Speed (film)
Need for Speed: Rivals
Need for Speed: Most Wanted (2012)
Need for Speed: The Run
Shift 2: Unleashed
Need for Speed: Hot Pursuit (2010)
Need for Speed: World
Need for Speed: Nitro
Need for Speed: Shift
Need for Speed: Undercover
Need for Speed: ProStreet
Need for Speed: Carbon
Need for Speed: Most Wanted (2005)
Need for Speed: Underground 2
Need for Speed: Underground
Need for Speed: Hot Pursuit 2
Need for Speed: Porsche 2000
Need for Speed: Road Challenge
Need for Speed III: Hot Pursuit
Need for Speed II
The Need for Speed
30 LAT SERII NFS
Tuning Panel
Artykuły
10. listopada 2017 Inventer89
0 komentarze

Need for Speed Payback - Recenzja

Poprzedniej części Need for Speed, która ukazała się w 2015 roku zarzuca się wiele rzeczy: pozbawioną akcji fabułę, stosunkowo mały i zamknięty teren, trwającą non-stop noc czy niemrawą policję. Need for Speed Payback naprawia te i wiele innych kwestii, choć nie obyło się bez potknięć i jednego, sporego dzwonu.

Po przeciętnej fabule poprzednika, tym razem otrzymujemy historię z porządną dawką akcji, niczym z ostatnich części Szybkich i Wściekłych: kradniemy niezwykle drogiego Koenigsegga Regerę. Niestety, podczas ucieczki sami zostajemy oszukani i samochód trafia w ręce rządzącej miastem grupy, zwanej Familią. Prawowity właściciel Regery nie wsypuje nas, choć stawia jeden warunek: zemsta na Familii, z którą również nie ma najlepszych stosunków.

Niemego bohatera z poprzedniego Need for Speeda zastąpiły aż 3 zróżnicowane i bardzo wygadane postacie, które odzywają się nie tylko podczas przerywników filmowych, ale także w trakcie dowolnej jazdy i wyścigów reagując np. na wyprzedzanie przeciwników czy odległe skoki. To detale, ale wprowadzają w wyścigi życie - nie kierujemy samochodem z pozbawioną emocji kukłą, ale z żywą, reagującą na to, co się dzieje wokół niej postacią. Każdy z bohaterów specjalizuje się w określonych rodzajach wyścigów. Tyler to mistrz spritnów i dragów. Mac uwielbia drifty i off-road. Z kolei Jess jest specjalistką od pościgów i neutralizowania przeciwników. I choć każde z nich jest na sztywno przypisane do określonej konkurencji, to nie brakuje również misji, w których przełączamy się na bieżąco między nimi prowadząc co kilkadziesiąt sekund inny pojazd.

Akcja gry toczy się w Fortune Valley - to ogromny pustynny teren z wieloma kanionami i miastem Silver Rock wzorowanym na Las Vegas. Nowością w serii jest niemalże nieograniczona możliwość eksplorowania świata. Nie musimy już przemieszczać się drogami szczelnie ogrodzonymi przez barierki. Jeśli nie jest zbyt stromo, możemy bez przeszkód zjechać z utwardzonej nawierzchni i swobodnie pomknąć po pustynnych bezdrożach o dowolnej porze dnia i nocy. Przemierzając rozległe tereny Fortune Valley możemy się natknąć na wiele znajdziek. Są wśród nich dobrze znaczne z poprzednich odsłon billboardy, strefy prędkości czy skoki z ramp, ale jest też nowość w postacie wraków samochodów. Wygrywając kolejne wyścigi otrzymujemy informacje o lokalizacji pięciu wraków, z których możemy zmontować w pełni sprawne samochody. By tego dokonać, do każdego modelu musimy skompletować dodatkowe cztery części, których położenie wskazują niewielkie fragmenty map.


Need for Speed Payback - NFS Need for Speed Payback - NFS Need for Speed Payback - NFS

W Paybacku delikatnie zmodyfikowano sterowanie w stosunku do poprzednika - nadal jest arcade'owe, ale samochody już nie wpadają w poślizg na pierwszym lepszym zakręcie. Oczywiście, jeśli lubicie jak ja, każdy zakręt pokonywać bokiem, to jak najbardziej jest to możliwe dzięki kilku opcjom sterowania. Na kolejny plus należy zapisać tuning wizualny. Nie mam za złe Ghostom, że system edycji podzespołów wygląda identycznie jak w Need for Speed z 2015 r., bo jest najbardziej intuicyjny w serii i nie będzie mi przeszkadzało, gdy pojawi się w następnej odsłonie. Zwłaszcza, że studio znacznie zwiększyło liczbę dostępnych części i umożliwiło zaawansowaną modyfikację każdego spośród prawie 80 szczegółowo zaprojektowanych samochodów. I tu kolejne zaskoczenie: jeśli spodobała się Wam zróżnicowana pod względem osiągów i roczników lista pojazdów w Need for Speed (2015), to paybackową będziecie zachwyceni. Za sprawą Chevroleta Air Bel różnica między najstarszym, a najnowszym modelem przekracza 60 lat! Do tego po wielu latach do serii powróciły SUVy w postaci BMW X6 M czy Mercedesa-AMG G63.

Pościgi w Fortunę Valley można kochać i nienawidzieć. Wreszcie stróże prawa nie patyczkują się - pościgi są miodne i przypominają te z Most Wanted i Carbona! Radiowozy bardzo sprawnie i z zawziętością próbują nas zepchnąć na pobocze, unieruchomić impulsem elektromagnetycznym czy zramować przy pomocy jadących znad przeciwka opancerzonych furgonetek SWAT. Do tego dochodzą blokady oraz kolczatki. Niestety pościgi nie trwają w nieskończoność. Studio postanowiło pozbyć się radiowozów z jazdy dowolnej. Jeśli chcemy się zabawić z policją, musimy uruchomić jedną z kilkudziesięciu skrzynek-przynęt rozlokowanych w różnych częściach świata. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że te pościgi to nic innego jak próby czasowe z udziałem policji. Mamy wyznaczoną konkretną drogę i czas zwiększany przy przejeździe przez kolejne punkty kontrolne.

Na wstępie recenzji wspomniałem, że nie wszystko w Payback jest lepsze. Jednym z elementów, za które pokochałem poprzednią część był tuning osiągów. Mogliśmy wymieniać aż 21 części, które odblokowywały dodatkowe opcje tuningu. Były one dodatkowo opisane, co stanowiło pewną formę edukacji dla mniej doświadczonych fanów motoryzacji. Tuning osiągów w Paybacku to nic innego jak skok na nasze portfele. Przedstawiony jest w formie kart sześciu podzespołów, które możemy upgrade'ować przy pomocy kart z wyższym poziomem. Karty zdobywamy po wygraniu każdego wyścigu lub kupujemy w warsztacie za pieniądze z gry. Żeby nie było zbyt prosto, oprócz poziomów karty różnią się producentami. To dość ważna kwestia, ponieważ zgromadzenie trzech kart tego samego producenta dodatkowo zwiększa osiągi. Pojedyncze karty również mogą zawierać bonusy zwiększające moc podzespołów. Jeśli więc zależy nam na maksymalnej wydajności, to jesteśmy skazani do częstych odwiedzin warsztatów, bowiem ich asortyment jest rotowany co 10 minut. A jeśli nie chcemy czekać, możemy wymienić kartę na inną, losowo wybraną przez grę. Losowanie kosztuje 3 jednostki drugiej waluty. Tę walutę pozyskujemy ze sprzedaży kart oraz z tzw. dostaw. A z kolei dostawy zdobywamy w niewielkich ilościach w miarę postępu gry, a także kupujemy za prawdziwe pieniądze. Ten skomplikowany i nastawiony na losowość żywcem z gier free2play element spowodował, że warsztaty są jednym z ostatnich miejsc, do których podjeżdżam lub teleportuję się, co dodatkowo kosztuje mnie kilkaset $ waluty z gry.


Need for Speed Payback - NFS Need for Speed Payback - NFS Need for Speed Payback - NFS

Od ponad 10 lat w Need for Speed możemy grać z interfejsem w naszym ojczystym języku. W przypadku Payback EA Polska idzie o krok dalej i tym razem otrzymujemy profesjonalny dubbing. Polską mowę słychać zarówno w cutscenkach, rozmowach podczas jazdy, jak i w policyjnym radiu. Głosu użyczyło kilkadziesiąt osób, wśród nich Joanna Jędrzejczyk, O.S.T.R i Piotr Stramowski. Z początku czułem się nieswojo, ale po kilku wyścigach bardzo polubiłem rozszerzoną lokalizację, szczególnie że bohaterowie podczas wyścigów bywają bardzo rozmowni. Jedyną rzeczą, która przeszkadzała mi w tłumaczeniu to przekłady nazw Lig. Pomijam fakt, że nazw własnych nie powinno się tłumaczyć, to jeszcze sam przekład w tym przypadku był dość kulawy. I tak ścigamy się z Zablokowanym Drążkiem czy Huk-Bombą. Wracając jeszcze do dźwięków. Lista utworów jest dość zróżnicowana, choć nie rzuca na kolana. Daleko jej do pierwszego Most Wanted czy choćby The Run, którego ścieżka dźwiękowa moim zdaniem bardziej pasuje do klimatów pustynnego Forune Valley.

Odkąd serią zajmuje się Ghost Games, ma ono problemy ze stworzeniem trybu multiplayer na miarę tego z Most Wanted produkcji Criterion Games. W dwóch poprzednich produkcjach otrzymaliśmy AllDrive, który spajał tryb single z multi. Niby od 2015 roku mamy powrót Speedlist, ale mam wrażenie, że wciąż ten tryb jest tworzony po omacku. Brak różnorodności wyzwań, z jakimi mieliśmy do czynienia w Fairhaven, a także brak swobodnej jazdy między kolejnymi wyścigami to nie jest to, na co czekaliśmy.

Na koniec warto wspomnieć o grafice i wydajności. Gra ma niemalże identyczne wymagania co prawie dwuletni Need for Speed. Po części jest to zasługa coraz lepszej optymalizacji silnika Frostbite, który towarzyszy grom EA od kilku lat i z każdym rokiej staje się coraz bardziej doskonały. Z drugiej strony gra wygląda na pozbawioną graficznych wodotrysków. Miasto wygląda pięknie, ale i zarazem sztucznie poprzez nadmierną sterylność. Z oczywistych względów nie doświadczymy tu kałuż nadających miastu ponurego klimatu, z którymi mieliśmy do czynienia w poprzedniej odsłonie. Widać natomiast rezygnację przez Ghost Games z bardziej gęstego ulokowania naturalnych miejskich niedoskonałości jak porozsypywane śmieci, czy wyrastającej w pęknięciach płyt chodnikowych trawy. Zdecydowanie lepiej prezentują się samochody, które są zaprojektowane z najmniejszymi szczegółami.


Need for Speed Payback - NFS Need for Speed Payback - NFS Need for Speed Payback - NFS

Podsumowując, Need for Speed Payback jest bardzo udaną grą. Nie jest to najlepszy Need for Speed w historii, ale do tego tytułu brakuje już niewiele - moim zdaniem Payback plasuje się tuż za podium. Widać, że deweloperzy stanęli na wysokości zadania i naprawili wiele bolączek z poprzedniej odsłony. Otrzymaliśmy pełną akcji fabułę, jeszcze większą i bardziej zróżnicowaną listę samochodów z ulepszonym tuningiem wizualnym, ogromny, otwarty świat i agresywną policję. Do pełni szczęścia brakuje tylko przywrócenia tuningu osiągów z poprzedniej odsłony oraz niewielkiej poprawy w pościgach i multiplayerze.


Kopię gry dostarczył wydawca - Electronic Arts Polska




Komentarze

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • Brak komentarzy. Może chcesz dodać swój?

Ostatnie tematy
230 Aut
20-11-2025 20:57czablu012
Piosenka dnia
22-03-2025 08:44asembler
Jakie polecicie ciekawe aplikacje
18-03-2025 10:50bobi
Heyka
20-02-2025 15:47dRoooopED
ustawienia gry
17-02-2025 18:13Fl3r0w
Ostatnie komentarze
Kacper1 > The Need for Speed - instalacja przy pomocy...
Kilka dni temu pobrałem demo i jedyny problem jaki miałem na początku to brak dźwięku ale potem...
Siekierka > More Violence
More Veloce wygląda, jakby miał zaraz skoczyć i zeżreć wszystkie tuningi Gustawa na śniadanie....
Siekierka > Avalanche
Myślę, że to te czarne pasiaste wstawki symbolizują resztki zatwardziałego kału, który ewidentnie...
Morvic > More Violence
ㄒ尺卂ᗪㄚ匚ㄚフ几乇 フ卂卩ㄖ几丂Ҝ丨乇 卂ㄩㄒㄖ
Morvic > Avalanche
ale za to nie za bardzo czuć to zatwardzenie jak się patrzy na to auto
NFS FAN123 > Shift 2 Unleashed - DLC Pakiet Legend i Pakiet...
wrzucasz do folderu z plikami gry i tam otwierasz pobrany plik i zaczyna się instalować
Morvic > 12 - Nirvana (feat. Rothmans)
Super, bardzo fajna interpretacja artystyczna malowań Rothmansa. Myślę że podobnie jak kilka poprzednich...
Morvic > 11 - Bachelor of arts
Jest w ch... wulgarny, bardzo niepoukładany, dziki, mocno Need For Speedowy (gdyby przy malowaniach...
Morvic > 10 - Blasphemy
Bardzo taki mało spektakularny, mega nieurywający dupę, ale mimo wszystko schludny i poprawny. Resorak...
Morvic > 09 - Heaven only knows
Podobnie jak poprzedni castrolowy Nissan, chciałbym to jako racecar. Sam w sobie też jest przepiękny,...
Morvic > 08 - Notorious being (feat. Castrol)
Chciałbym remaster tego auta w racecarowym bodykicie i spoilerem, może innymi felgami (mimo że one...
Morvic > 07 - Lovin' him was red (interlude)
Radzio ma rację, felgi są super, ale za to mi nie pasuje spoiler :D Ale to mały mankament, cały projekt...
Morvic > 06 - Devotion (takin' me higher)
Myślałem, że nie dam niżej niż 9 w całej serii, ale tutaj dam niżej niż 9, projekt kompletnie...
Morvic > 05 - Emptiness machine
Fascynuje mnie jak bardzo dobrze czujesz kształty auta, to malowanie wręcz tak płynie przez całe...
Morvic > 04 - Misery loves company (feat. Audi Sport)
Na spokojnie mógłby być oficjalnym democarem Audi na carshowach, jest ultra sztosior jak Allure powiedział....
Morvic > 03 - Not a woman but a god
W sumie ja bardziej o dziwo czułem tutaj Vipera JV niż Bushido, ale faktycznie widzę podobieństwo....
Morvic > 02 - Not afraid anymore
Pomimo wyraźnych elementów które wyróżniają projekt na tle innych, jak np. wzory na obu drzwiach,...
Morvic > 01 - Marry the night
Jedyne, co mi w nim nie pasuje, to ten orzeł, o którego cię dosłownie przed chwilą zapytałem :D...
Allure > 12 - Nirvana (feat. Rothmans)
Piękne to jest. Po jakimś czasie spędzonym w studio naprawdę doceniam to co tutaj się dzieje. Jako,...
Allure > 11 - Bachelor of arts
Podoba mi się ta nieregularność, chyba zaczerpnę z tego nieco inspiracji do swojego amg, bo niełatwy...
Allure > 10 - Blasphemy
Mam podobne odczucia co koledzy wyżej.
Allure > 09 - Heaven only knows
Malowanie jest przepiękne, naprawdę, bardzo w klimacie tego, czego sam ostatnio słucham. No ale felgi...
Allure > 08 - Notorious being (feat. Castrol)
Bardzo mi się to podoba, idealne połączenie czegoś sportowego z life stylem.
Allure > 07 - Lovin' him was red (interlude)
Jest super, bardzo w klimacie rzeczy, których ostatnio sam próbuję.
Allure > 06 - Devotion (takin' me higher)
Nie jestem wielkim fanem ale te tribale są świetne, wyglądają oldschoolowo i świetnie leżą na...
Allure > 05 - Emptiness machine
Odblaskowa żółć dodaje popowego charakteru. Wygląda fenomenalnie, wybieram AM.
Allure > 04 - Misery loves company (feat. Audi Sport)
Dla mnie to jest ultra sztosior. Znaczki audi na całej karoserii robią robotę, widzisz przy wyprzedzaniu...
Allure > 03 - Not a woman but a god
Podoba mi się, chociaż przy dłuższych oględzinach zaczyna się zlewać ta żółta struktura z czarno-zielonymi...
Ostatnio dostępni
dev1ance
dev1ance
Danio
Danio
Siekierka
Siekierka
R
Ryhen speed
A
adk95
Lee Rover Fural
Lee Rover Fural
Inventer89
Inventer89
G
grzes000
michciu1907
michciu1907
D
donorpl
Tobiasz Malicki
Tobiasz Malicki
P
Piotrekzmc266
M
michal_007
S
Seba3096
czablu012
czablu012
E
EdgaroCygaro
S
sylwekdybki
Allure
Allure
M
michael2005
SZPEREKKUCHAR
SZPEREKKUCHAR
Chad_MC
Chad_MC
S
SlepY
M
Manewr
M
m4jxr3k
M
Margikoo
Ankiety
Jak oceniasz wsparcie NFS Unbound na 2024 rok?