Oh no! Where's the JavaScript? Your Web browser does not have JavaScript enabled or does not support JavaScript. Please enable JavaScript on your Web browser to properly view this Web site, or upgrade to a Web browser that does support JavaScript.
Need for Speed Zeal
Need for Speed Unbound
Need for Speed: Hot Pursuit (2010) Remastered
Need for Speed: Heat
Need for Speed: Payback
Need for Speed: Edge
Need for Speed (2015)
Need for Speed: No Limits
Need for Speed (film)
Need for Speed: Rivals
Need for Speed: Most Wanted (2012)
Need for Speed: The Run
Shift 2: Unleashed
Need for Speed: Hot Pursuit (2010)
Need for Speed: World
Need for Speed: Nitro
Need for Speed: Shift
Need for Speed: Undercover
Need for Speed: ProStreet
Need for Speed: Carbon
Need for Speed: Most Wanted (2005)
Need for Speed: Underground 2
Need for Speed: Underground
Need for Speed: Hot Pursuit 2
Need for Speed: Porsche 2000
Need for Speed: Road Challenge
Need for Speed III: Hot Pursuit
Need for Speed II
The Need for Speed
30 LAT SERII NFS
Tuning Panel
Artykuły
10. listopad 2017 Inventer89
0 komentarze

Need for Speed Payback - Recenzja

Poprzedniej części Need for Speed, która ukazała się w 2015 roku zarzuca się wiele rzeczy: pozbawioną akcji fabułę, stosunkowo mały i zamknięty teren, trwającą non-stop noc czy niemrawą policję. Need for Speed Payback naprawia te i wiele innych kwestii, choć nie obyło się bez potknięć i jednego, sporego dzwonu.

Po przeciętnej fabule poprzednika, tym razem otrzymujemy historię z porządną dawką akcji, niczym z ostatnich części Szybkich i Wściekłych: kradniemy niezwykle drogiego Koenigsegga Regerę. Niestety, podczas ucieczki sami zostajemy oszukani i samochód trafia w ręce rządzącej miastem grupy, zwanej Familią. Prawowity właściciel Regery nie wsypuje nas, choć stawia jeden warunek: zemsta na Familii, z którą również nie ma najlepszych stosunków.

Niemego bohatera z poprzedniego Need for Speeda zastąpiły aż 3 zróżnicowane i bardzo wygadane postacie, które odzywają się nie tylko podczas przerywników filmowych, ale także w trakcie dowolnej jazdy i wyścigów reagując np. na wyprzedzanie przeciwników czy odległe skoki. To detale, ale wprowadzają w wyścigi życie - nie kierujemy samochodem z pozbawioną emocji kukłą, ale z żywą, reagującą na to, co się dzieje wokół niej postacią. Każdy z bohaterów specjalizuje się w określonych rodzajach wyścigów. Tyler to mistrz spritnów i dragów. Mac uwielbia drifty i off-road. Z kolei Jess jest specjalistką od pościgów i neutralizowania przeciwników. I choć każde z nich jest na sztywno przypisane do określonej konkurencji, to nie brakuje również misji, w których przełączamy się na bieżąco między nimi prowadząc co kilkadziesiąt sekund inny pojazd.

Akcja gry toczy się w Fortune Valley - to ogromny pustynny teren z wieloma kanionami i miastem Silver Rock wzorowanym na Las Vegas. Nowością w serii jest niemalże nieograniczona możliwość eksplorowania świata. Nie musimy już przemieszczać się drogami szczelnie ogrodzonymi przez barierki. Jeśli nie jest zbyt stromo, możemy bez przeszkód zjechać z utwardzonej nawierzchni i swobodnie pomknąć po pustynnych bezdrożach o dowolnej porze dnia i nocy. Przemierzając rozległe tereny Fortune Valley możemy się natknąć na wiele znajdziek. Są wśród nich dobrze znaczne z poprzednich odsłon billboardy, strefy prędkości czy skoki z ramp, ale jest też nowość w postacie wraków samochodów. Wygrywając kolejne wyścigi otrzymujemy informacje o lokalizacji pięciu wraków, z których możemy zmontować w pełni sprawne samochody. By tego dokonać, do każdego modelu musimy skompletować dodatkowe cztery części, których położenie wskazują niewielkie fragmenty map.


Need for Speed Payback - NFS Need for Speed Payback - NFS Need for Speed Payback - NFS

W Paybacku delikatnie zmodyfikowano sterowanie w stosunku do poprzednika - nadal jest arcade'owe, ale samochody już nie wpadają w poślizg na pierwszym lepszym zakręcie. Oczywiście, jeśli lubicie jak ja, każdy zakręt pokonywać bokiem, to jak najbardziej jest to możliwe dzięki kilku opcjom sterowania. Na kolejny plus należy zapisać tuning wizualny. Nie mam za złe Ghostom, że system edycji podzespołów wygląda identycznie jak w Need for Speed z 2015 r., bo jest najbardziej intuicyjny w serii i nie będzie mi przeszkadzało, gdy pojawi się w następnej odsłonie. Zwłaszcza, że studio znacznie zwiększyło liczbę dostępnych części i umożliwiło zaawansowaną modyfikację każdego spośród prawie 80 szczegółowo zaprojektowanych samochodów. I tu kolejne zaskoczenie: jeśli spodobała się Wam zróżnicowana pod względem osiągów i roczników lista pojazdów w Need for Speed (2015), to paybackową będziecie zachwyceni. Za sprawą Chevroleta Air Bel różnica między najstarszym, a najnowszym modelem przekracza 60 lat! Do tego po wielu latach do serii powróciły SUVy w postaci BMW X6 M czy Mercedesa-AMG G63.

Pościgi w Fortunę Valley można kochać i nienawidzieć. Wreszcie stróże prawa nie patyczkują się - pościgi są miodne i przypominają te z Most Wanted i Carbona! Radiowozy bardzo sprawnie i z zawziętością próbują nas zepchnąć na pobocze, unieruchomić impulsem elektromagnetycznym czy zramować przy pomocy jadących znad przeciwka opancerzonych furgonetek SWAT. Do tego dochodzą blokady oraz kolczatki. Niestety pościgi nie trwają w nieskończoność. Studio postanowiło pozbyć się radiowozów z jazdy dowolnej. Jeśli chcemy się zabawić z policją, musimy uruchomić jedną z kilkudziesięciu skrzynek-przynęt rozlokowanych w różnych częściach świata. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie fakt, że te pościgi to nic innego jak próby czasowe z udziałem policji. Mamy wyznaczoną konkretną drogę i czas zwiększany przy przejeździe przez kolejne punkty kontrolne.

Na wstępie recenzji wspomniałem, że nie wszystko w Payback jest lepsze. Jednym z elementów, za które pokochałem poprzednią część był tuning osiągów. Mogliśmy wymieniać aż 21 części, które odblokowywały dodatkowe opcje tuningu. Były one dodatkowo opisane, co stanowiło pewną formę edukacji dla mniej doświadczonych fanów motoryzacji. Tuning osiągów w Paybacku to nic innego jak skok na nasze portfele. Przedstawiony jest w formie kart sześciu podzespołów, które możemy upgrade'ować przy pomocy kart z wyższym poziomem. Karty zdobywamy po wygraniu każdego wyścigu lub kupujemy w warsztacie za pieniądze z gry. Żeby nie było zbyt prosto, oprócz poziomów karty różnią się producentami. To dość ważna kwestia, ponieważ zgromadzenie trzech kart tego samego producenta dodatkowo zwiększa osiągi. Pojedyncze karty również mogą zawierać bonusy zwiększające moc podzespołów. Jeśli więc zależy nam na maksymalnej wydajności, to jesteśmy skazani do częstych odwiedzin warsztatów, bowiem ich asortyment jest rotowany co 10 minut. A jeśli nie chcemy czekać, możemy wymienić kartę na inną, losowo wybraną przez grę. Losowanie kosztuje 3 jednostki drugiej waluty. Tę walutę pozyskujemy ze sprzedaży kart oraz z tzw. dostaw. A z kolei dostawy zdobywamy w niewielkich ilościach w miarę postępu gry, a także kupujemy za prawdziwe pieniądze. Ten skomplikowany i nastawiony na losowość żywcem z gier free2play element spowodował, że warsztaty są jednym z ostatnich miejsc, do których podjeżdżam lub teleportuję się, co dodatkowo kosztuje mnie kilkaset $ waluty z gry.


Need for Speed Payback - NFS Need for Speed Payback - NFS Need for Speed Payback - NFS

Od ponad 10 lat w Need for Speed możemy grać z interfejsem w naszym ojczystym języku. W przypadku Payback EA Polska idzie o krok dalej i tym razem otrzymujemy profesjonalny dubbing. Polską mowę słychać zarówno w cutscenkach, rozmowach podczas jazdy, jak i w policyjnym radiu. Głosu użyczyło kilkadziesiąt osób, wśród nich Joanna Jędrzejczyk, O.S.T.R i Piotr Stramowski. Z początku czułem się nieswojo, ale po kilku wyścigach bardzo polubiłem rozszerzoną lokalizację, szczególnie że bohaterowie podczas wyścigów bywają bardzo rozmowni. Jedyną rzeczą, która przeszkadzała mi w tłumaczeniu to przekłady nazw Lig. Pomijam fakt, że nazw własnych nie powinno się tłumaczyć, to jeszcze sam przekład w tym przypadku był dość kulawy. I tak ścigamy się z Zablokowanym Drążkiem czy Huk-Bombą. Wracając jeszcze do dźwięków. Lista utworów jest dość zróżnicowana, choć nie rzuca na kolana. Daleko jej do pierwszego Most Wanted czy choćby The Run, którego ścieżka dźwiękowa moim zdaniem bardziej pasuje do klimatów pustynnego Forune Valley.

Odkąd serią zajmuje się Ghost Games, ma ono problemy ze stworzeniem trybu multiplayer na miarę tego z Most Wanted produkcji Criterion Games. W dwóch poprzednich produkcjach otrzymaliśmy AllDrive, który spajał tryb single z multi. Niby od 2015 roku mamy powrót Speedlist, ale mam wrażenie, że wciąż ten tryb jest tworzony po omacku. Brak różnorodności wyzwań, z jakimi mieliśmy do czynienia w Fairhaven, a także brak swobodnej jazdy między kolejnymi wyścigami to nie jest to, na co czekaliśmy.

Na koniec warto wspomnieć o grafice i wydajności. Gra ma niemalże identyczne wymagania co prawie dwuletni Need for Speed. Po części jest to zasługa coraz lepszej optymalizacji silnika Frostbite, który towarzyszy grom EA od kilku lat i z każdym rokiej staje się coraz bardziej doskonały. Z drugiej strony gra wygląda na pozbawioną graficznych wodotrysków. Miasto wygląda pięknie, ale i zarazem sztucznie poprzez nadmierną sterylność. Z oczywistych względów nie doświadczymy tu kałuż nadających miastu ponurego klimatu, z którymi mieliśmy do czynienia w poprzedniej odsłonie. Widać natomiast rezygnację przez Ghost Games z bardziej gęstego ulokowania naturalnych miejskich niedoskonałości jak porozsypywane śmieci, czy wyrastającej w pęknięciach płyt chodnikowych trawy. Zdecydowanie lepiej prezentują się samochody, które są zaprojektowane z najmniejszymi szczegółami.


Need for Speed Payback - NFS Need for Speed Payback - NFS Need for Speed Payback - NFS

Podsumowując, Need for Speed Payback jest bardzo udaną grą. Nie jest to najlepszy Need for Speed w historii, ale do tego tytułu brakuje już niewiele - moim zdaniem Payback plasuje się tuż za podium. Widać, że deweloperzy stanęli na wysokości zadania i naprawili wiele bolączek z poprzedniej odsłony. Otrzymaliśmy pełną akcji fabułę, jeszcze większą i bardziej zróżnicowaną listę samochodów z ulepszonym tuningiem wizualnym, ogromny, otwarty świat i agresywną policję. Do pełni szczęścia brakuje tylko przywrócenia tuningu osiągów z poprzedniej odsłony oraz niewielkiej poprawy w pościgach i multiplayerze.


Kopię gry dostarczył wydawca - Electronic Arts Polska




Komentarze

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • Brak komentarzy. Może chcesz dodać swój?

Ostatnie tematy
Ostatnie komentarze
Radzio > Premiera Need for Speed Mobile
Generalnie to premiera nie jest nagła, bo gra w Chinach była cały czas zapowiadana i miała liczne...
WarriorRmi > Premiera Need for Speed Mobile
aha oki
dev1ance > Premiera Need for Speed Mobile
A wystarczyło przeczytać newsa "Nie znamy niestety szczegółów dlaczego EA zdecydowała się na tak...
WarriorRmi > Premiera Need for Speed Mobile
kiedy niby premiera tej gry bo nie widzę jej w google lay i nie wiadomo jak ją pobrać ściągnąć!?
WarriorRmi > Premiera NFS Unbound UNITE
aha oki
cycuuux > Need for Speed Most Wanted - Windows 10 Fix
Witam, trzeba mieć oryginalną płyte, zeby pobrać i grać, czy wystarczy tutaj pobrać? Oryginalną...
dev1ance > Premiera Need for Speed Mobile
Jak dobry hajs im będzie robić, to i może zmieni się stylistyka razem z następnym NFSem(coś jak...
Inventer89 > Premiera Need for Speed Mobile
Unboundowych efektów raczej już nie cofną i pozostaniemy z nimi nawet po premierze na resztę świata.
dev1ance > Premiera Need for Speed Mobile
NFS World też początkowo startował w Chinach(no dokładniej to Tajwan), bo tam jest rynek na wszelakie...
Maciekitd > Need for Speed Zeal? Kolejne informacje i...
NFS heat mój faworyt
Polishturned > Need for Speed Most Wanted - Remastered
Po instalacji Tekstur Eternal wywala grę jeszcze przed intrem
Polishturned > Need for Speed Hot Pursuit 2 - Windows 10...
Dziękuje bardzo za odpowiedź
Polishturned > Need for Speed Hot Pursuit 2 - Windows 10...
Jakie hasło do odblokowania?
Radzio > Aktualizacja VOLUME 7 w pigułce!
Dostępny jest Patch 7.0.2 - nie powinno być już problemu z HUDem.
policeagressor567 > Aktualizacja VOLUME 7 w pigułce!
U mnie też nie ma HUD-a
xnowacizxx > Aktualizacja VOLUME 7 w pigułce!
to super, wczoraj jakas byla latka i sadzilem ze bedzie to naprawione ale niestety nie trzeba czeekac
Radzio > Aktualizacja VOLUME 7 w pigułce!
Pograłem trochę i drift nie jest taki zły jak wydawał mi się na początku. Na pewno jest to krok...
Radzio > Aktualizacja VOLUME 7 w pigułce!
Tak, dragi są w lidze :)
Danio > Aktualizacja VOLUME 7 w pigułce!
Dragi są też w singleplayer? W sensie czy dragi wchodzą w skład wyścigów w Lidze xD
Radzio > Aktualizacja VOLUME 7 w pigułce!
Faktycznie u niektórych osób występuje taki problem. Criterion juz o tym wie i pracuje nad łatką...
xnowacizxx > Aktualizacja VOLUME 7 w pigułce!
czesc, mam pytanie ma moze ktos problem z wyswietalaniem minimapy i predkosciomierze ? przed vol 7...
Callahan15 > stealth_mode v. 0.2.exe
Bardzo ładne zdjęcie, Szczególnie BRZ-tka piękna
dev1ance > Aktualizacja VOLUME 7 w pigułce!
Drift właściwie najlepiej jakby wzięli z Carbona(choć tu pewnie fani realizmu nie byliby zadowoleni,...
Radzio > Aktualizacja VOLUME 7 w pigułce!
Drift w moim odczuciu jest najsłabszą rzeczą niestety. Tzn. jest taki jak w Underground czyli lipny....
KLIPEK > Need for Speed Unbound vol.7 będzie dostępny...
Co będzie w tej aktualizacji bo zapomniałem?
Radzio > Premiera NFS Unbound UNITE
Mod działa tylko w singlu więc za co mają banować :P
WarriorRmi > Premiera NFS Unbound UNITE
EA nie banuje za ten mod?
Inventer89 > Need for Speed Underground 2 - Odblokowanie...
Cieszymy się, że tworzenie tak szczegółowych artykułów nie poszło na marne :)
DRMS > Nissan 180SX NUKE (Budda)
Czy to malowanie jest udostępnione do pobrania w grze ? przekopałem około 2 tyś projektów ale tego...
Ostatnio dostępni
R
Ronnei
T
TeoMatiPL
D
dzekim
J
JasonDrexy
V
vasoggi
I
ilumix
B
BETON
E
Emilsk89
A
Absolutley
M
Mono_Master
D
Domi1993
A
adamt23
dev1ance
dev1ance
czablu012
czablu012
Danio
Danio
O
olaf d
E
EustaciaWilkinson
R
Rhaegaellarethys
S
skibiditoilet12313
D
doktorhades
F
fajaon
C
cypisek
N
neyer
M
maosdasd
H
Hoose Arcadio
Ankiety
Jak oceniasz wsparcie NFS Unbound na 2024 rok?