Oh no! Where's the JavaScript? Your Web browser does not have JavaScript enabled or does not support JavaScript. Please enable JavaScript on your Web browser to properly view this Web site, or upgrade to a Web browser that does support JavaScript.
Need for Speed Zeal
Need for Speed Unbound
Need for Speed: Hot Pursuit (2010) Remastered
Need for Speed: Heat
Need for Speed: Payback
Need for Speed: Edge
Need for Speed (2015)
Need for Speed: No Limits
Need for Speed (film)
Need for Speed: Rivals
Need for Speed: Most Wanted (2012)
Need for Speed: The Run
Shift 2: Unleashed
Need for Speed: Hot Pursuit (2010)
Need for Speed: World
Need for Speed: Nitro
Need for Speed: Shift
Need for Speed: Undercover
Need for Speed: ProStreet
Need for Speed: Carbon
Need for Speed: Most Wanted (2005)
Need for Speed: Underground 2
Need for Speed: Underground
Need for Speed: Hot Pursuit 2
Need for Speed: Porsche 2000
Need for Speed: Road Challenge
Need for Speed III: Hot Pursuit
Need for Speed II
The Need for Speed
30 LAT SERII NFS
Tuning Panel
Artykuły
22. kwietnia 2016 Inventer89
1 komentarz

Need for Speed Underground - Recenzja

Co roku programiści z Electronics Arts starają się przygotować dla nas grę, która spełni nasze oczekiwania; sprawi że spędzimy przy niej mnóstwo godzin, a i tak nie będziemy mieli jej dość.
Każda część względem poprzedniej, wnosiła poprawioną grafikę, kilka nowych modeli samochodów oraz nowe trasy, w większości umiejscowione w malowniczo położonych terenach zielonych. Pomysł powoli się wyczerpywał. Następna część potrzebowała czegoś, co na nowo pobudzi młodych fanów czterech kółek.

W roku 2001 do kin trafił film Szybcy i wściekli ukazujący środowisko młodych ludzi, którzy nielegalnie ścigali się na ulicach amerykańskich miast. Film został na tyle dobrze przyjęty przez widzów (w znacznej większości nastoletnich), że nakręcono sequel, którego premiera nastąpiła w 2003 roku. Sukcesowi pierwszej części przyjrzało się EA i postanowiło wykorzystać zaistniały fanatyzm nielegalnych imprez z udziałem stuningowanych samochodów. Tak narodził się Need for Speed Underground.

W poprzednich odsłonach nie mieliśmy wyraźnie określonego celu gry. Ścigaliśmy się z losowymi osobami, które nie miały żadnego wpływu na naszą dalszą grę. Pierwsze miejsca zajmowaliśmy, by odblokowywać nowe samochody i wyścigi. W Undergroundzie po raz pierwszy zdecydowano się na wprowadzenie fabuły. Nie jest ona może zbyt skomplikowana i rozbudowana, ale dzięki niej w końcu wyścigi nabrały dla mnie drugiego, głębszego sensu. Już nie ścigam się dla samego ścigania - ścigam się, by przeżyć konkretną historię i sprawia mi to jeszcze większą frajdę. Fabuła jest przedstawiana w dwóch przeplatających się metodach: na kilkusekundowych cut-scenkach oraz w opisach niektórych wyścigów. Jako młody kierowca przybywamy do miasta Olympic City, gdzie wkraczamy w świat rządzony przez samochody, pieniądze i kobiety. Naszym celem jest bycie najszybszym. By to osiągnąć, musimy wygrywać wyścigi, które nie tylko powiększą stan naszego konta, ale też odblokują ulepszenia w postaci mocniejszych silników lub nowej karoserii. Dostępne modyfikacje są konieczne nie tylko po to, by pokonać rywali w wyścigach, ale też by w ogóle wystartować w wyścigu. Kilkukrotnie podczas gry zostałem poproszony o kupienie i zainstalowanie wszystkich możliwych ulepszeń osiągów oraz dodatkowo kilku modyfikacji wizualnych (spoilerów, vinyli). Od samego początku w osiągnięciu szczytu tej nietypowej kariery pomaga nam Samantha. Pierwszy wyścig rozegrałem prowadząc (w marzeniach) stuningowaną Acurę RSX. Niestety, piękną wizję przerwała mi Samantha tłumacząc, że muszę się sporo napracować, aby ją urealnić. Zgodnie z zasadą 'od zera do milionera' zaczynamy od wyboru samochodu z najniższej półki. Mamy też dostęp do kilku wizualnych modyfikacji, jednak ich liczba w tej fazie gry jest na tyle mała (nie mówiąc o wielkości gotówki), że pierwsze wyścigi musiałem rozgrywać "gołym" wózkiem.


Need for Speed Underground - NFS Need for Speed Underground - NFS Need for Speed Underground - NFS

Samochody w NFS zawsze były licencjonowane - tak jest i tym razem, choć ich liczba oraz klasa nie oszałamia. Nie uświadczymy żadnego modelu Porsche, Lamborghini ani innych typowo sportowych samochodów. Prym wiodą marki japońskie, które zajmują na liście aż 16 z 20 pozycji. Taka lista częściowo odzwierciedlała sytuację panującą w środowisku nielegalnych wyścigów na przełomie wieków. To właśnie tanie modele japońskich marek były najczęściej spotykane na tego rodzaju imprezach. Na szczęście Underground to też (a może przede wszystkim) tuning - zarówno wewnętrzny jak i zewnętrzny. Do każdego modelu możemy dokupić nowy silnik, turbinę, hamulce, nitro, a także zredukować wagę czy obniżyć zawieszenie, co pozytywnie wpłynie na przyspieszenie, prędkość maksymalną lub prowadzenie. Każda modyfikacja występuje w trzech konfiguracjach oraz jednej 'unikalnej', którą odblokowujemy w czasie kariery. Ale prawdziwym rajem jest tuning zewnętrzny. Możemy zmienić praktycznie każdy kawałek samochodu: lakier, kolor szyb, felgi, zderzaki, progi, maski, reflektory na przód i tył, spoilery, końcówki wydechu, a także dodać neony, wloty powietrza i vinyle. Każdy znajdzie coś dla siebie. W miarę postępu kariery kilkukrotnie musiałem zmienić samochód na szybszy. Twórcy w tej kwestii postawili na dość nietypowe rozwiązanie. Mianowicie kupno samochodu odbywa się na zasadzie wymieniamy (za niewielką dopłatą), ale co ważne: nowo wybrany model zachowuje wszystkie dotychczasowe modyfikacje, a więc nie ma potrzeby kupowania tych samych modyfikacji drugi raz.

Wyścigi w grze (wzorem tych prawdziwych) są prowadzone w nocy na ulicach miasta. Olympic City jest dość duże i dobrze oświetlone. Gdzieniegdzie, prócz latarni drogę oświetlają neony i wielkie bilbordy. Piękną scenerię potęgują też karoserie samochodów i wilgotna jezdnia, w których odbijają się liczne światła, a także blur pojawiający się przy większych prędkościach. Niektóre miejsca wyglądają tak wspaniale, że podczas wyścigów miałem chęć zatrzymać się i obejrzeć je dokładniej.


Need for Speed Underground - NFS Need for Speed Underground - NFS Need for Speed Underground - NFS

Model jazdy w grze jest typowo zręcznościowy. Każdy samochód prowadzi się łatwo i przyjemnie, co w połączeniu z dobrze zorganizowanymi trasami wyścigów skutkuje pokonaniem większości drogi 'na pełnym gazie'. Miejsc, w których musiałem ostro przyhamować jest dosłownie kilka. W ostateczności zawsze możemy 'wspomóc się' bandami poustawianymi w strategicznych miejscach. Musimy się jednak liczyć z tym, że takie działanie będzie spowalniało samochód. Mimo, że akcja gry toczy się w nocy, pojawia się niewielki ruch uliczny. Dlatego radzę unikać w niektórych przypadkach jazdy po prąd lub przy krawędzi drogi, by uniknąć zderzenia z innymi samochodami. Kolizje w żaden sposób nie wpływają na stan naszego samochodu, nie ma żadnych wizualnych skutków, prócz tego że nasza prędkość gwałtownie maleje i tracimy cenne sekundy.

Tryb fabuły składa się z nieco ponad stu wyścigów. I tu również spotkamy się z kilkoma nowościami - oprócz czasówek, torów i sprintów możemy brać udział w driftach czy dragach. Te ostatnie to wyścigi na 1/4 mili, w których używamy wyłącznie manualnej skrzyni biegów, a każde zderzenie z otoczeniem bądź innym pojazdem lub zatarcie silnika kończy wyścig. Dragi trwają średnio ok. 30 sekund, więc by wygrać nie możemy popełnić żadnego błędu. W drifcie jeździmy na zamkniętym, krętym torze. Naszym zadaniem jest wykonanie jak najdłuższych poślizgów przy jak największej prędkości - czas ukończenia ma tu drugorzędne znaczenie. Eliminacje i tor to z kolei wyścigi rozgrywane na zamkniętej trasie, składające się z kilku okrążeń. Jedyną różnicą jest to, że w pierwszym przypadku po każdym okrążeniu odpada zawodnik, który zajmuje ostatnie miejsce. W próbie czasowej naszym celem jest dojechanie do wyznaczonego punktu przed upływem określonego czasu. Za wygraną w tego typu wyścigach najczęściej otrzymujemy jakąś unikatową część, oferowaną przez osobę rzucającą wyzwanie. Zwieńczeniem kilku zwycięstw są mistrzostwa - turniej składający się z kilku (najczęściej czterech) tras jednego trybu. Każde miejsce jest odpowiednio punktowane. By wybrać mistrzostwa musimy w głównej klasyfikacji zająć pierwsze miejsce. Jeśli chcemy się zapoznać dokładnie z trasą któregoś z wyścigów, możemy go uruchomić w trybie dowolnego wyścigu. Jest to swojego rodzaju wolna jazda, ale tylko po wyznaczonej trasie. Nie ma możliwości zwiedzania terenów poza nią. Każdy z wyścigów ma trzy poziomy trudności, które wybieramy tuż przed przystąpieniem do zawodów, a nie na początku kariery jak to bywa w większości gier. Im trudniejszy, tym więcej pieniędzy możemy zdobyć w przypadku zwycięstwa. Taki wybór jest o tyle wygodny, że wyścigi w których czułem się dobrze, przeszedłem na wyższym poziomie zgarniając więcej gotówki, a te które mi 'nie leżały' i z którymi się męczyłem (jak niektóre dragi), przeszedłem na łatwym. Wygranych wyścigów nie da się powtórzyć, jednak gotówka jaką otrzymujemy przechodząc wszystko nawet na łatwym poziomie, spokojnie wystarczy na najbardziej rozbudowany pakiet tuningu. W większości zawodów oprócz nas startuje jeszcze trzech innych zawodników, a ich umiejętności są zależne od poziomu trudności jaki wybraliśmy.


Need for Speed Underground - NFS Need for Speed Underground - NFS Need for Speed Underground - NFS

Ścieżka dźwiękowa w grze jest wyśmienita. Utwory bardzo dobrze współgrają z tym co się dzieje na ekranie. Podczas wyścigów możemy liczyć na szybkie kawałki rocka i techno, natomiast siedząc w trybie tuningu z głośników lecieć będą hip-hopowe utwory. Za to dużo gorzej wypadają odgłosy silników, którym niekiedy dużo brakuje do oryginałów.

Need for Speed Underground jest świetną grą. Wprowadzenie fabuły znacznie ją ożywiło - w końcu przechodzenie wyścigów miało większy sens niż zwykłe odblokowywanie nowych tras i samochodów. A tuning… no cóż. Rozbudowane opcje sprawiają, że możemy zarwać niejeden wieczór na tworzenie samochodu marzeń. Choć pod wieloma aspektami nie przypomina poprzednich części, to trzeba przyznać, że EA stanęła na wysokości zadania i stworzyło grę, która zapewni nam wiele godzin doskonałej rozrywki.




Komentarze

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • Allure
    Allure  ·  5 lata temu
    Literówka - w wyścigu ze snów jedziemy Integrą, nie RSX. Poza tym, japońskich aut jest 15, Tiburon jest koreański. Smile
    Ostatnie tematy
    problem z słuchawkami
    15-01-2025 17:55Beemeczqa
    Problem z misją
    28-11-2024 13:05EMDOER
    Przywitajka
    18-11-2024 14:54dev1ance
    Strefa driftu
    03-11-2024 17:12Radzio
    Ekipa 50 lvl
    01-11-2024 11:14Windymanpol
    Polski jezyk
    13-09-2024 17:09dexterekk
    Ostatnie komentarze
    MlodyRumin > Need for Speed Most Wanted - Widescreen Fix
    Nooo i nfs sie juz nie odpala
    Siekierka > Auto stworzone z gry z 2003
    "Podpiszę się" tylko pod tą pracą, bo to tyczy wszystkich trzech - ciężko to ocenić, mając na...
    Siekierka > Lamborghini
    Ciężko to ocenić, bo poza paroma gotowcami nic nie widać. Co bym mógł poradzić - vinylwork zwykle...
    Siekierka > Ford Mustang (Chelsea Denofa)
    Te fejkowe logo Forda rażą - lepiej było dać granatową elipsę i do tego jakąś gotową naklejkę...
    Siekierka > Lamborghini Aventador ( SEVEN.LAB )
    Przyjemne, ale dołożyłbym sponsoringu.
    Siekierka > Nissan GTR (SE7EN.LAB)
    Pójdzie dwa razy ten sam komentarz - przyjemne, ale dołożyłbym sponsoringu.
    Siekierka > Chevrolet Camaro (cookdesignco)
    Pomijając ten cały cockdesign, przyjemny clean look.
    Siekierka > Mazda RX-8 (DOZE)
    Te same uwagi co do M2 - za mało, brakuje zagęszczenia.
    Siekierka > Chevrolet Corvette (Matt Field)
    Zamiast bawić się w Matt Field, przy tak popularnym malowaniu Falkena wręcz prosi się, byś zrobił...
    Siekierka > BMW M2 (DOZE)
    Widzę, o co Ci chodziło, natomiast... to malowanie mogłoby być równie dobrze oklejeniem busa firmy...
    Siekierka > Ford Mustang (Chelsea Denofa)
    Od przodu wygląda to całkiem przyjemnie, natomiast od tyłu - razi niedopracowanie. Pasy przy tyle...
    Siekierka > NIssan Silvia S15 (Budda)
    Patrzy się na to przyjemnie - przypomina mi się trochę 180 SX Radona z Heat. Natomiast dwie rzeczy...
    Siekierka > ,,Toyota GT86" (Kuba Przygoński)
    Fajnie, że wykleiłeś byka, natomiast jak już byk, to look nie powinien być aż tak clean - ten BRZ...
    Siekierka > Mazda RX-8 (Niki4Design)
    Dość przyjemne, uzupełniłbym malowanie gotowym motywem/sponsoringiem.
    Siekierka > BMW M2 (Betclic)
    Wywaliłbym betclic, dał gotową, fajną wlepę sponsora i zrobił z tym coś, by było to czablu012clic.
    Siekierka > Nissan GTR (Liberty Walk)
    Całkiem przyjemne - może warto dać coś na maskę, zagęścić motyw i odejść od gotowych fontów...
    Siekierka > Volkswagen Golf GTI (OFF-WHITE)
    Całkiem przyjemne, natomiast warto wywalić na ten motyw chociaż 2x więcej naklejek. Fajnie, że myślisz...
    Siekierka > NIssan Silvia S15 (Piotr Więcek)
    Tutaj użycie gotowych fontów nie razi aż tak, jak w poprzednich projektach. Natomiast zwróć uwagę,...
    Siekierka > Mercedes-AMG GT R (Illegal Night)
    Poza wlepami z gotowych fontów - przyjemne. Zamiast tego przydałoby się trochę drobnego sponsoringu...
    Siekierka > Nissan Z Proto (Chris Forsberg)
    Fajnie, że sam wykroiłeś naklejkę NOS, natomiast cała reszta... Wiem, o co Ci chodziło, ale te...
    Siekierka > Nissan 180SX NUKE 2.0 (Budda)
    Nie zerkając na oryginał - fajne, trochę naklejek sponsorów na zieleni i byłoby super. Drobna pierdółka...
    Siekierka > Nissan Silvia Spec-R Aero (Paweł Borkowski)
    Nie obchodzi mnie za bardzo oryginał, natomiast brakuje tu zagęszczenia motywu i sponsoringu. Trochę...
    Siekierka > BMW M4 (Ilya Levchenko)
    Szacun za samodzielne wykrojenie naklejek na boku - w grze z tyloma fajnymi graficznymi gotowcami dość...
    Siekierka > Nissan 180SX NUKE (Budda)
    Dość przyjemne dla oka. Powieliłbym jednak motyw na tylną szybę i zagęścił go choćby naklejkami...
    Siekierka > BMW M3 (Monopoly)
    Całkiem przyjemne - natomiast byłoby super rozciągnąć motyw na maskę, dach i dodać pośród latających...
    Siekierka > BMW M3 E30 (Kamil Lorenc)
    Nie interesuje mnie oryginał - zwykle nisko ocenialiśmy tu repliki - natomiast fajnie, że kompozycyjnie...
    Siekierka > Nissan GTR (FAMExBudda)
    W porównaniu z oryginałem jest za płasko - płaskie oświetlenie w Unbound działa mocno na niekorzyść,...
    Siekierka > Dodge Charger (zelimkhan shm)
    Podoba mi się pomysł na duotone - a co do reszty... Maska i przedni zderzak się kompozycyjnie zgrywają,...
    Siekierka > Nissan 352JZ (Budda)
    Widząc ten projekt, myślę jedno - szkoda, że zmieniając 350Z na 370Z Nismo nie odszedłeś trochę...
    FRiDAY > Need for Speed Underground 2 - Widescreen...
    Nie mogę zapisać pliku konfiguracyjnego, pisze że nie mam uprawnień. Windows 11
    Ostatnio dostępni
    Danio
    Danio
    S
    StefanJoker69
    M
    maraas1991
    B
    BMWM3GTRislife
    O
    Ogal1920
    W
    WezUnit
    C
    crysis22
    Zivkovic818
    Zivkovic818
    X
    xxHiszpanxx2
    Siekierka
    Siekierka
    N
    nxrbis
    G
    gokuplayerpl16
    K
    Ka1k0_95
    V
    Volkswagenowiec
    C
    CLBR
    Radon
    Radon
    S
    Seba1998
    M
    MATTEO77
    D
    DabrowsD
    P
    PanX
    J
    Johny_PL
    T
    TechGamer
    Radzio
    Radzio
    A
    Arkens_91
    A
    AIzoFf
    Ankiety
    Jak oceniasz wsparcie NFS Unbound na 2024 rok?