Oh no! Where's the JavaScript? Your Web browser does not have JavaScript enabled or does not support JavaScript. Please enable JavaScript on your Web browser to properly view this Web site, or upgrade to a Web browser that does support JavaScript.
Need for Speed Zeal
Need for Speed Unbound
Need for Speed: Hot Pursuit (2010) Remastered
Need for Speed: Heat
Need for Speed: Payback
Need for Speed: Edge
Need for Speed (2015)
Need for Speed: No Limits
Need for Speed (film)
Need for Speed: Rivals
Need for Speed: Most Wanted (2012)
Need for Speed: The Run
Shift 2: Unleashed
Need for Speed: Hot Pursuit (2010)
Need for Speed: World
Need for Speed: Nitro
Need for Speed: Shift
Need for Speed: Undercover
Need for Speed: ProStreet
Need for Speed: Carbon
Need for Speed: Most Wanted (2005)
Need for Speed: Underground 2
Need for Speed: Underground
Need for Speed: Hot Pursuit 2
Need for Speed: Porsche 2000
Need for Speed: Road Challenge
Need for Speed III: Hot Pursuit
Need for Speed II
The Need for Speed
Tuning Panel
Artykuły
22. kwiecień 2016 Inventer89
1 komentarz

Need for Speed Underground - Recenzja

Co roku programiści z Electronics Arts starają się przygotować dla nas grę, która spełni nasze oczekiwania; sprawi że spędzimy przy niej mnóstwo godzin, a i tak nie będziemy mieli jej dość.
Każda część względem poprzedniej, wnosiła poprawioną grafikę, kilka nowych modeli samochodów oraz nowe trasy, w większości umiejscowione w malowniczo położonych terenach zielonych. Pomysł powoli się wyczerpywał. Następna część potrzebowała czegoś, co na nowo pobudzi młodych fanów czterech kółek.

W roku 2001 do kin trafił film Szybcy i wściekli ukazujący środowisko młodych ludzi, którzy nielegalnie ścigali się na ulicach amerykańskich miast. Film został na tyle dobrze przyjęty przez widzów (w znacznej większości nastoletnich), że nakręcono sequel, którego premiera nastąpiła w 2003 roku. Sukcesowi pierwszej części przyjrzało się EA i postanowiło wykorzystać zaistniały fanatyzm nielegalnych imprez z udziałem stuningowanych samochodów. Tak narodził się Need for Speed Underground.

W poprzednich odsłonach nie mieliśmy wyraźnie określonego celu gry. Ścigaliśmy się z losowymi osobami, które nie miały żadnego wpływu na naszą dalszą grę. Pierwsze miejsca zajmowaliśmy, by odblokowywać nowe samochody i wyścigi. W Undergroundzie po raz pierwszy zdecydowano się na wprowadzenie fabuły. Nie jest ona może zbyt skomplikowana i rozbudowana, ale dzięki niej w końcu wyścigi nabrały dla mnie drugiego, głębszego sensu. Już nie ścigam się dla samego ścigania - ścigam się, by przeżyć konkretną historię i sprawia mi to jeszcze większą frajdę. Fabuła jest przedstawiana w dwóch przeplatających się metodach: na kilkusekundowych cut-scenkach oraz w opisach niektórych wyścigów. Jako młody kierowca przybywamy do miasta Olympic City, gdzie wkraczamy w świat rządzony przez samochody, pieniądze i kobiety. Naszym celem jest bycie najszybszym. By to osiągnąć, musimy wygrywać wyścigi, które nie tylko powiększą stan naszego konta, ale też odblokują ulepszenia w postaci mocniejszych silników lub nowej karoserii. Dostępne modyfikacje są konieczne nie tylko po to, by pokonać rywali w wyścigach, ale też by w ogóle wystartować w wyścigu. Kilkukrotnie podczas gry zostałem poproszony o kupienie i zainstalowanie wszystkich możliwych ulepszeń osiągów oraz dodatkowo kilku modyfikacji wizualnych (spoilerów, vinyli). Od samego początku w osiągnięciu szczytu tej nietypowej kariery pomaga nam Samantha. Pierwszy wyścig rozegrałem prowadząc (w marzeniach) stuningowaną Acurę RSX. Niestety, piękną wizję przerwała mi Samantha tłumacząc, że muszę się sporo napracować, aby ją urealnić. Zgodnie z zasadą 'od zera do milionera' zaczynamy od wyboru samochodu z najniższej półki. Mamy też dostęp do kilku wizualnych modyfikacji, jednak ich liczba w tej fazie gry jest na tyle mała (nie mówiąc o wielkości gotówki), że pierwsze wyścigi musiałem rozgrywać "gołym" wózkiem.


Need for Speed Underground - NFS Need for Speed Underground - NFS Need for Speed Underground - NFS

Samochody w NFS zawsze były licencjonowane - tak jest i tym razem, choć ich liczba oraz klasa nie oszałamia. Nie uświadczymy żadnego modelu Porsche, Lamborghini ani innych typowo sportowych samochodów. Prym wiodą marki japońskie, które zajmują na liście aż 16 z 20 pozycji. Taka lista częściowo odzwierciedlała sytuację panującą w środowisku nielegalnych wyścigów na przełomie wieków. To właśnie tanie modele japońskich marek były najczęściej spotykane na tego rodzaju imprezach. Na szczęście Underground to też (a może przede wszystkim) tuning - zarówno wewnętrzny jak i zewnętrzny. Do każdego modelu możemy dokupić nowy silnik, turbinę, hamulce, nitro, a także zredukować wagę czy obniżyć zawieszenie, co pozytywnie wpłynie na przyspieszenie, prędkość maksymalną lub prowadzenie. Każda modyfikacja występuje w trzech konfiguracjach oraz jednej 'unikalnej', którą odblokowujemy w czasie kariery. Ale prawdziwym rajem jest tuning zewnętrzny. Możemy zmienić praktycznie każdy kawałek samochodu: lakier, kolor szyb, felgi, zderzaki, progi, maski, reflektory na przód i tył, spoilery, końcówki wydechu, a także dodać neony, wloty powietrza i vinyle. Każdy znajdzie coś dla siebie. W miarę postępu kariery kilkukrotnie musiałem zmienić samochód na szybszy. Twórcy w tej kwestii postawili na dość nietypowe rozwiązanie. Mianowicie kupno samochodu odbywa się na zasadzie wymieniamy (za niewielką dopłatą), ale co ważne: nowo wybrany model zachowuje wszystkie dotychczasowe modyfikacje, a więc nie ma potrzeby kupowania tych samych modyfikacji drugi raz.

Wyścigi w grze (wzorem tych prawdziwych) są prowadzone w nocy na ulicach miasta. Olympic City jest dość duże i dobrze oświetlone. Gdzieniegdzie, prócz latarni drogę oświetlają neony i wielkie bilbordy. Piękną scenerię potęgują też karoserie samochodów i wilgotna jezdnia, w których odbijają się liczne światła, a także blur pojawiający się przy większych prędkościach. Niektóre miejsca wyglądają tak wspaniale, że podczas wyścigów miałem chęć zatrzymać się i obejrzeć je dokładniej.


Need for Speed Underground - NFS Need for Speed Underground - NFS Need for Speed Underground - NFS

Model jazdy w grze jest typowo zręcznościowy. Każdy samochód prowadzi się łatwo i przyjemnie, co w połączeniu z dobrze zorganizowanymi trasami wyścigów skutkuje pokonaniem większości drogi 'na pełnym gazie'. Miejsc, w których musiałem ostro przyhamować jest dosłownie kilka. W ostateczności zawsze możemy 'wspomóc się' bandami poustawianymi w strategicznych miejscach. Musimy się jednak liczyć z tym, że takie działanie będzie spowalniało samochód. Mimo, że akcja gry toczy się w nocy, pojawia się niewielki ruch uliczny. Dlatego radzę unikać w niektórych przypadkach jazdy po prąd lub przy krawędzi drogi, by uniknąć zderzenia z innymi samochodami. Kolizje w żaden sposób nie wpływają na stan naszego samochodu, nie ma żadnych wizualnych skutków, prócz tego że nasza prędkość gwałtownie maleje i tracimy cenne sekundy.

Tryb fabuły składa się z nieco ponad stu wyścigów. I tu również spotkamy się z kilkoma nowościami - oprócz czasówek, torów i sprintów możemy brać udział w driftach czy dragach. Te ostatnie to wyścigi na 1/4 mili, w których używamy wyłącznie manualnej skrzyni biegów, a każde zderzenie z otoczeniem bądź innym pojazdem lub zatarcie silnika kończy wyścig. Dragi trwają średnio ok. 30 sekund, więc by wygrać nie możemy popełnić żadnego błędu. W drifcie jeździmy na zamkniętym, krętym torze. Naszym zadaniem jest wykonanie jak najdłuższych poślizgów przy jak największej prędkości - czas ukończenia ma tu drugorzędne znaczenie. Eliminacje i tor to z kolei wyścigi rozgrywane na zamkniętej trasie, składające się z kilku okrążeń. Jedyną różnicą jest to, że w pierwszym przypadku po każdym okrążeniu odpada zawodnik, który zajmuje ostatnie miejsce. W próbie czasowej naszym celem jest dojechanie do wyznaczonego punktu przed upływem określonego czasu. Za wygraną w tego typu wyścigach najczęściej otrzymujemy jakąś unikatową część, oferowaną przez osobę rzucającą wyzwanie. Zwieńczeniem kilku zwycięstw są mistrzostwa - turniej składający się z kilku (najczęściej czterech) tras jednego trybu. Każde miejsce jest odpowiednio punktowane. By wybrać mistrzostwa musimy w głównej klasyfikacji zająć pierwsze miejsce. Jeśli chcemy się zapoznać dokładnie z trasą któregoś z wyścigów, możemy go uruchomić w trybie dowolnego wyścigu. Jest to swojego rodzaju wolna jazda, ale tylko po wyznaczonej trasie. Nie ma możliwości zwiedzania terenów poza nią. Każdy z wyścigów ma trzy poziomy trudności, które wybieramy tuż przed przystąpieniem do zawodów, a nie na początku kariery jak to bywa w większości gier. Im trudniejszy, tym więcej pieniędzy możemy zdobyć w przypadku zwycięstwa. Taki wybór jest o tyle wygodny, że wyścigi w których czułem się dobrze, przeszedłem na wyższym poziomie zgarniając więcej gotówki, a te które mi 'nie leżały' i z którymi się męczyłem (jak niektóre dragi), przeszedłem na łatwym. Wygranych wyścigów nie da się powtórzyć, jednak gotówka jaką otrzymujemy przechodząc wszystko nawet na łatwym poziomie, spokojnie wystarczy na najbardziej rozbudowany pakiet tuningu. W większości zawodów oprócz nas startuje jeszcze trzech innych zawodników, a ich umiejętności są zależne od poziomu trudności jaki wybraliśmy.


Need for Speed Underground - NFS Need for Speed Underground - NFS Need for Speed Underground - NFS

Ścieżka dźwiękowa w grze jest wyśmienita. Utwory bardzo dobrze współgrają z tym co się dzieje na ekranie. Podczas wyścigów możemy liczyć na szybkie kawałki rocka i techno, natomiast siedząc w trybie tuningu z głośników lecieć będą hip-hopowe utwory. Za to dużo gorzej wypadają odgłosy silników, którym niekiedy dużo brakuje do oryginałów.

Need for Speed Underground jest świetną grą. Wprowadzenie fabuły znacznie ją ożywiło - w końcu przechodzenie wyścigów miało większy sens niż zwykłe odblokowywanie nowych tras i samochodów. A tuning… no cóż. Rozbudowane opcje sprawiają, że możemy zarwać niejeden wieczór na tworzenie samochodu marzeń. Choć pod wieloma aspektami nie przypomina poprzednich części, to trzeba przyznać, że EA stanęła na wysokości zadania i stworzyło grę, która zapewni nam wiele godzin doskonałej rozrywki.




Komentarze

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • Allure
    Allure  ·  3 lata temu
    Literówka - w wyścigu ze snów jedziemy Integrą, nie RSX. Poza tym, japońskich aut jest 15, Tiburon jest koreański. Smile
    Ostatnie komentarze
    DziabongPIGU > Need for Speed Heat
    "Krótkie" porównanie Heat i Unbounda Co Unbound zrobił lepiej od Heata? Po pierwsze styl –...
    DziabongPIGU > Need for Speed Unbound
    "Krótkie" porównanie Heat i Unbounda Co Unbound zrobił lepiej od Heata? Po pierwsze styl –...
    dzonej13 > Need for Speed Carbon - Ultra Graphic by...
    Nie działa, wyrzuca komunikat D'oh!
    Allure > Immortal
    a, z tym zderzakiem to już upośledzenie gry, bo nie przekopiowało na drugą stronę chociaż się...
    MadaFaster > Immortal
    Chyba jak dzieciaki wrócą do szkoły we wrześniu XD
    Siekierka > Immortal
    A gdzie comeback Twoich pokemonów?
    MadaFaster > Immortal
    "Podejście do tuningu już nie to" - zaczynam Cię rozumieć, sam coś od niechcenia nakleję parę...
    Allure > Immortal
    już wiem co mam robić
    Radon > Immortal
    Solidny, można jak najbardziej w pełnej wersji heat poprawić szczegóły żeby było lux. Z innych...
    kam945 > Szczegóły aktualizacji VOL. 4 - załatano...
    Panie, dej numer do kogos z Criteriona i moge wprost do zrodla na*^{}[%ać:) A to, ze nie naprawia to...
    Siekierka > Szczegóły aktualizacji VOL. 4 - załatano...
    Przestań już pisać o tych bugach z myślą o "naprawieniu", bo nie naprawią. Proszę, wróć do czystego...
    kam945 > Szczegóły aktualizacji VOL. 4 - załatano...
    Liczne ? Ciekawe kiedy naprawia problem z blokujacymi sie kolami (po skoku/ po dotknieciu cywila/sciany/przeciwnika)...
    MadaFaster > Nowe DLC w NFS Unbound Volume 4
    No to sobie poczekamy do premiery nowej części NFS, może z tej okazji porozdają te DLCki za free...
    MadaFaster > Nowe DLC w NFS Unbound Volume 4
    Codemasters - "First time?" xD
    dev1ance > Nowe DLC w NFS Unbound Volume 4
    Czy oni kiedykolwiek widzieli początki hip-hopu? xD Niech wstydu oszczędzą i niech lepiej przemyślą...
    Radzio > Aktualizacja VOL. 4 dla NFS Unbound - informacje...
    Z całej aktualizacji najbardziej cieszą sztamy, które otrzymają aż 7 nowym lokalizacji. No i Taycana...
    Radzio > Nowe DLC w NFS Unbound Volume 4
    Żenada, widać że to chyba na szybko było lepione XD Nie mieli pomysłu na 3ci dodatek to dali stare...
    Siekierka > Nowe DLC w NFS Unbound Volume 4
    Nie ma jak sprzedawanie podstawki zawartości Heat za hajs - jeszcze totalnie tej, na którą gracze...
    Siekierka > Immortal
    "Immortal" kojarzy mi się z nutką Marina & The Diamonds. Kłują mnie w sumie tylko kropki i brak...
    dev1ance > Wyciekły plany na temat remake Need for...
    Wiem, bo grałem - tyle że każda FH jest do siebie bardzo podobna, ale wątki fabularne nie są na...
    Siekierka > Wyciekły plany na temat remake Need for...
    Ale masz też mini-wątki fabularne od FH4. W FH5 już ich kilkanaście jest. De facto fh5 ma dużo więcej...
    dev1ance > Wyciekły plany na temat remake Need for...
    Ja mówiąc o single mam na myśli rzeczy fabularne, a nie odhaczanie coś ala znajdziek(tutaj to właściwie...
    Siekierka > Wyciekły plany na temat remake Need for...
    Ale FH5, licząc zdobycie singlowych accolades i wszystkie nie-multi rzeczy ma więcej singla niż wszystkie...
    dev1ance > Wyciekły plany na temat remake Need for...
    To ciekawe czy będą dodawać nowe całe wielkie mapy do FH6, bo graczom raczej zacznie się jedna mapa...
    Siekierka > Wyciekły plany na temat remake Need for...
    Według plotek FH6 planowana na 2025 to ostatnia FH. Ma być niby grą live service i długo "pożyć",...
    dev1ance > Wyciekły plany na temat remake Need for...
    Oni i tak głównie skupiają się na multi, więc wole poczekać aż będzie rewolucja, albo dobra ewolucja...
    Siekierka > Wyciekły plany na temat remake Need for...
    Akurat w FH5 od jakoś początku tego roku mocno ruszyło wsparcie popremierowe - co miesiąc teraz jest...
    dev1ance > Wyciekły plany na temat remake Need for...
    To akurat wiem, bo tak tam się driftuje, ale bez wyłączenia kontroli trakcji, stabilności etc. to...
    Siekierka > Wyciekły plany na temat remake Need for...
    Wyłącz kontrolę trakcji i stabilności, zapnij mocne i lekkie RWD i zobaczysz, jaka jest "podsterowność"...
    Ostatnio dostępni
    K
    KamiloQs
    S
    Scorpionito
    michciu1907
    michciu1907
    W
    wonys
    czablu012
    czablu012
    A
    Atlanti
    Danio
    Danio
    M
    Mariuszp
    dev1ance
    dev1ance
    Z
    zulik
    K
    Kicek74
    Radzio
    Radzio
    kam945
    kam945
    Radon
    Radon
    Z
    ZIP3K
    Zivkovic818
    Zivkovic818
    Inventer89
    Inventer89
    Pirr
    Pirr
    A
    apsi1233
    K
    koniczynek
    T
    TailerKros
    S
    Smithyy56
    D
    drzonny
    Z
    Ziebuleq
    S
    seba51111
    Ankiety
    Jak oceniasz elementy kreskówkowe w NFS Unbound?