EA Canada Producent
Electronic Arts Inc. Wydawca
IPS Computer Group Dystrybutor PL
1 marca 1999 Światowa data premiery
30 października 1999 Data wydania w Polsce
Brak ograniczeń Wymagania wiekowe
PC | PlayStation Platformy
Informacje o Need for Speed: Road Challenge
Need for Speed: Road Challenge to wyścigowa gra wideo z 1999 roku stworzona przez EA Canada (wersja PlayStation) i EA Seattle (wersja PC). Mimo zupełnie innego tytułu, jest uznawana za niewielką ewolucję względem Need for Speed III: Hot Pursuit.
Gra zawiera bardziej realistyczne elementy niż poprzedniczka oraz wprowadza system zniszczeń, dzięki któremu samochody ulegają uszkodzeniom podczas zderzenia z obiektami, wpływając na ich wygląd i wydajność. Ponadto w grze wprowadzono serię turniejów ekonomicznych, w których gracze otrzymują nagrodę pieniężną, którą można wydać na naprawę, zakup lub ulepszenie samochodów na potrzeby kolejnych wyścigów. Tryb Hot Pursuit, który został wprowadzony w Need for Speed III: Hot Pursuit, został rozszerzony o więcej opcji, umożliwiając graczom kontrolowanie policyjnych pościgów próbujących zatrzymać kierowców. Czwarta część serii została zaprojektowana tak, aby przekazać poczucie ryzyka i konsekwencji, co znajduje odzwierciedlenie przede wszystkim w trybie kariery, w którym gracz podczas wyścigu może stracić posiadany w grze samochód wraz z pieniędzmi wydanymi na jego ulepszenie. Ponieważ w grze występują licencjonowane samochody, firma Electronic Arts musiała przekonać producentów, aby pozwolili swoim samochodom na otrzymywanie uszkodzeń w grze.
Gra zebrała pozytywne recenzje od krytyków, którzy czasami porównywali ją do Gran Turismo. Krytycy ogólnie chwalili grafikę, sztuczną inteligencję i realizm, ale wytykali niestabilną liczbę klatek na sekundę. Wersja dla systemu Microsoft Windows została uznana za grę wyścigową roku przez Computer Gaming World.
Podtytuł Road Challenge jest używany wyłącznie w Europie. Edycja amerykańska dostępna w wielu krajach świata nosi nazwę High Stakes, zaś w Japonii zadebiutowała jako Over Drivin' IV.
Wymagania Need for Speed: Road Challenge
Need for Speed Road Challenge
Informacje ogólne | Wersje | Forum | Galeria | Tryby gry i rodzaje wyścigów | Samochody | Trasy | Soundtrack | Wersja na PlayStation | Warto wiedzieć | Mody
Komentarze
Wersja PSX od pecetowej różni się dość znacznie, bowiem pracowało nad nią inne studio. Ogólnie obie gry sprawiają wrażenie jakby producenci wersji komputerowej i konsolowej realizowali dokładnie ten sam zamysł, ale w kwestii szczegółów komunikowali się faxem. Różnice pojawiają się w najdziwniejszych miejscach takich jak elementy otoczenia czy stopień wykorzystania assetów z poprzednich odsłon. Pecetowe Road Challenge ma kilka tras z Hot Pursuit i kilka aut więcej, ale na PSX też znajdziemy kilka unikalnych dla tej wersji aut.
Podstawową różnicę stanowi silnik gry, i ten stanowi chyba argument przemawiający za wyborem konsoli jako platformy do gry. Fizyka prowadzenia samochodów jest znacznie lepsza, wymaga zrozumienia i przyzwyczajenia aby zacząć czerpać przyjemność z jazdy, ale znacznie lepiej oddaje wrażenie ciężkości samochodów.
Samochodów jest kilkanaście i jest to całkiem fajna selekcja najgorętszych aut końca lat 90-tych. Każdy samochód ma właściwy dźwięk silnika, prowadzi się odmiennie i posiada czasem trochę koślawy ale wciąż zaskakująco szczegółowy model 3D. Tras jest raptem kilka, ale mnożą się dzięki funkcjom odbicia lustrzanego, pokonywania ich w przeciwnym kierunku w różnorodnych warunkach. Naprawdę każdy wyścig stanowi swego rodzaju wyzwanie, nie czuć bardzo braku contentu. Nowością w serii był aspekt ekonomiczny związany z kupowaniem, modyfikowaniem i naprawą aut. Można by rzec, że to dość istotny dla serii przełom bowiem do dzisiaj prawie każda odsłona NFS opiera się właśnie o taki aspekt. W praktyce jednak jest to nieodczuwalne, zawsze jest dość gotówki na wszystko, gameplay pozostaje niezmieniony.
Grafika jak na standardy starutkiego pleja imponuje, w wielu miejscach widać jak błyskotliwie twórcy starali się obejść ograniczenia sprzętowe by zapewnić naprawdę zaskakującą ilość szczegółów i efektów. Samochody po raz pierwszy w NFS posiadają wymodelowane w 3D wnętrza samochodów (wersja pecetowa oferowała nawet imponujący jak na tamte czasy widok z kokpitu), na karoseriach pojawiają się dynamiczne odbicia otoczenia, w nocy jedziemy po trasach faktycznie rozświetlonych przez dziesiątki generowanych świateł, w deszczu czy śniegu.
Wszystko to przy rozdzielczości rodem ze starej nokii i naprawdę koszmarnym frameracie rzadko przekraczającym 25 fps.
To w zasadzie stanowi główną bolączkę czwartej odsłony Need for Speed - lepsza technicznie wersja konsolowa jest często frustrująco niegrywalna przez koszmarną płynność obrazu, wolna od tych problemów wersja pecetowa ma znacznie gorszą fizykę jazdy.
Pograłem chwilę i bawiłem się nawet okej, ale bez przesady, fizyka jazdy nie jest aż tak fajna a płynnośc obrazu momentami naprawdę bolesna. Myślę, że to propozycja wyłącznie dla starych graczy pamiętających i ceniących gry retro. Z takim podejściem i odrobiną wyobraźni jazda Astonem DB7 czy Ferrari 550 po barwnych trasach na pewno sprawi radość. Poza tym nie ma tu zbyt wiele gry, głosy mówiące o remasterze czy remake'u wyraźnie pochodzą od osób, które ostatni raz widziały Road Challenge w 2003 roku, z tego co oferuje oryginał cięzko wycisnąć coś więcej niż nostalgię.