22. maja 2016
Siekierka
TurboFlesz #24
Myśleliście, że to koniec? Nic bardziej mylnego! Michał Szpak zdobywa 8. miejsce w konkursie Eurowizji, matury licealistów dobiegają końca, Słońce coraz mocniej zaznacza swą obecność, a przy okazji świat moto aż wrze od nowości i plotek. Dziś serwujemy dania po niemiecku (z małym wyjątkiem) - będzie mocno, konkretnie i efektownie.
Niemiecka perfekcja w nowej odsłonie
Zaczynamy od informacji dość ambiwalentnej - na rynek wkracza odnowiona wersja Caymana (fanom NFS znany w najmocniejszej wersji) - 718 Cayman. Porsche, podobnie jak w odnowionym Boxsterze wyposaża Caymana w 4-cylindowy, dwulitrowy motor. Podstawowa wersja ma moc 300 koni mechanicznych i 380 Nm momentu obrotowego, dostępnego w gamie 1950-4500 obr/min. Z przekładnią manulaną Cayman takowy przyspiesza do setki w 5,1 s, jednak PDK (swoją drogą, najdoskonalszy automat świata) skraca ten czas do 4,9 s. Ba, pakiet Sport Chrono urywa kolejne 0,2 s do setki. Cena? 224 510 zł.
Pamiętajmy jednak, że każde Porsche (poza "flagowcami" dostępne jest w wersji S. I tak 718 Cayman S, wyposażony w dwuipółlitrowe R4 wyciska 350 koni mechanicznych i 420 Nm (czym wkraczać zaczyna na terytoria 911). Z turbosprężarką o zmiennej geometrii czasy przyspieszeń do setki wahają się między 4,6- a 4,2 sekundy. Tu wydatek sięga minimum 318 620 zł.
Dlaczego Porsche pakuje się w downsizing? Pamiętajmy, że marka ta należy do producentów masowych i obowiązują ich te same normy emisji spalin co np. Fiata. Dzięki nowym jednostkom spalanie 718 Cayman wynosi od 6,9 do 8,1 l/100 km (w zależności od wersji). W designie zmiany nieliczne - zresztą nie ma się co dziwić, gdyż obecny Cayman i tak był pod tym względem doskonały. Tak jak i pod względem prowadzenia, które podobno jeszcze (!) udoskonalono.
Mocy więcej, więcej, WIĘCEJ
Jak konkurencja na linii Porsche-Audi w serii LeMans aż wrze, tak w kwestii samochodów drogowych mieliśmy jakieś rozgraniczenie. Nowy model Audi (który w obecnej generacji wreszcie przestał być autem dla lowelasów i filigranowych blondynek) zyskuje 400-konny, 5-cylindrowy motor o momencie obrotowym 480 Nm.
Audi TT RS nowej generacji - bo o nim mowa - osiągami przebija nawet najmocniejszą wersję Caymana. Czas przyspieszeń to 3,7 s do 100 km/h (odpowiednio 3,9 s dla odmiany Roadster) - mniej niż poprzednie R8... Prędkość maksymalna po zdjęciu ogranicznika to 280 km/h (standardowo - 250), a dzięki systemowi Audi drive select kierowca może wpłynąć na takie parametry jak praca sprzęgła, 7-biegowej skrzyni S tronic, układu kierowniczego, wydechowego, silnika i - jako opcja - zawieszenia (adaptacyjne amortyzatory za dopłatą).
Z ciekawych nowinek - jako nowość w aucie produkcyjnym tylne światła Matrix OLED (dostępne za dopłatą) oraz - standardowo - Audi Virtual Cockpit z 12,3-calowym ekranem, który można dowolnie konfigurować.
Hołd ku chwale przodka
Można powiedzieć, że BMW święci obecnie sukcesy w kwestii aut sportowych - nowe M4 GTS schodzi przecież z czasem na Ringu poniżej 7:30 min, co stawia je wśród mocniejszych wersji Porsche 911 czy poprzednich wersji Nissana GT-R. Na kolejny sukces - kolejny koncept ku chwale sportowego przodka.
BMW 2002 Hommage w wersji koncepcyjnej - jak sama nazwa wskazuje - oddaje hołd głównie legendarnemu modelowi 2002 Turbo, ale też i całej rodzinie z "02" w nazwie. I choć duchowy spadkobierca legendy to produkcyjne M2, BMW postanowiło nałożyć na nie nowe, bardziej nawiązujące do przodka szaty. Mija w końcu 50 lat od momentu wprowadzenia modeli z "02" do produkcji.
M2 to baza idealna - mocarne coupe o małych rozmiarach, nastawione na maksimum frajdy z jazdy (o czym przekonali się fani NFS). Nie dziwne zatem, że mechanika pozostała bez zmian - to, czym 2002 Hommage różni się od M2 to głównie nadwozie; nakreślone bardziej klasycznie, ale nie mniej zadziornie i muskularnie. Prezentacja - na Concorso d’Eleganza Villa d’Este, oczywiście.
Nowy król Ringu
Schodząc klasę niżej - mamy nowego przednionapędowego króla Ringu! Volkswagen Golf GTI Clubsport S, bo o nim mowa, zabiera rekord Hondzie Civic Type-R - teraz wynosi on 7 minut i 49.21 sekund. To szybciej niż m.in. BMW M3 CSL czy Dodge Challenger SRT Hellcat. 2-litrowy motor TSI wyciska 310 KM i 380 Nm. To w połączeniu z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego XDS+ oraz ogołoceniem auta m.in. z tylnej kanapy (Golf waży teraz 1280 kg) pozwala utrzymać auto w ryzach.
Kompromisy? Nie tutaj. Co dziwne w przypadku VW, do Clubsporta trafia przekładnia ręczna. Nie ma nawet półki bagażowej czy dywaników we wnętrzu. Takie Golfy lubimy - ale raczej nie na co dzień.
Hot Hatch na pikantnie
Na koniec mała ciekawostka. Obecne Renault Clio RS ganione jest za stracenie mocarnego charakteru poprzednika - choć wersja Trophy dysponuje już 220-konnym silnikiem. Tymczasem do sieci wyciekły zdjęcia (The Automobilist - dziękujemy!) jeszcze bardziej podrasowanej wersji - plotki mówią o podkręceniu mocy do 250 koni mechanicznych oraz prezentacji na tegorocznym GP Monako.
Zwróćmy uwagę na stylistykę - Clio zyskuje nowe felgi, body kit i spoiler. (Dobre? Na to odpowiedzcie już sami.) Wynika z tego, że rozstaw kół też zostanie poszerzony. Szykuje nam się mały, drogowy killer. Czy powtórzy sukces Clio V6 i Megane R26.R? O tym się niedługo przekonamy.
Niemiecka perfekcja w nowej odsłonie
Zaczynamy od informacji dość ambiwalentnej - na rynek wkracza odnowiona wersja Caymana (fanom NFS znany w najmocniejszej wersji) - 718 Cayman. Porsche, podobnie jak w odnowionym Boxsterze wyposaża Caymana w 4-cylindowy, dwulitrowy motor. Podstawowa wersja ma moc 300 koni mechanicznych i 380 Nm momentu obrotowego, dostępnego w gamie 1950-4500 obr/min. Z przekładnią manulaną Cayman takowy przyspiesza do setki w 5,1 s, jednak PDK (swoją drogą, najdoskonalszy automat świata) skraca ten czas do 4,9 s. Ba, pakiet Sport Chrono urywa kolejne 0,2 s do setki. Cena? 224 510 zł.
Pamiętajmy jednak, że każde Porsche (poza "flagowcami" dostępne jest w wersji S. I tak 718 Cayman S, wyposażony w dwuipółlitrowe R4 wyciska 350 koni mechanicznych i 420 Nm (czym wkraczać zaczyna na terytoria 911). Z turbosprężarką o zmiennej geometrii czasy przyspieszeń do setki wahają się między 4,6- a 4,2 sekundy. Tu wydatek sięga minimum 318 620 zł.
Dlaczego Porsche pakuje się w downsizing? Pamiętajmy, że marka ta należy do producentów masowych i obowiązują ich te same normy emisji spalin co np. Fiata. Dzięki nowym jednostkom spalanie 718 Cayman wynosi od 6,9 do 8,1 l/100 km (w zależności od wersji). W designie zmiany nieliczne - zresztą nie ma się co dziwić, gdyż obecny Cayman i tak był pod tym względem doskonały. Tak jak i pod względem prowadzenia, które podobno jeszcze (!) udoskonalono.
Mocy więcej, więcej, WIĘCEJ
Jak konkurencja na linii Porsche-Audi w serii LeMans aż wrze, tak w kwestii samochodów drogowych mieliśmy jakieś rozgraniczenie. Nowy model Audi (który w obecnej generacji wreszcie przestał być autem dla lowelasów i filigranowych blondynek) zyskuje 400-konny, 5-cylindrowy motor o momencie obrotowym 480 Nm.
Audi TT RS nowej generacji - bo o nim mowa - osiągami przebija nawet najmocniejszą wersję Caymana. Czas przyspieszeń to 3,7 s do 100 km/h (odpowiednio 3,9 s dla odmiany Roadster) - mniej niż poprzednie R8... Prędkość maksymalna po zdjęciu ogranicznika to 280 km/h (standardowo - 250), a dzięki systemowi Audi drive select kierowca może wpłynąć na takie parametry jak praca sprzęgła, 7-biegowej skrzyni S tronic, układu kierowniczego, wydechowego, silnika i - jako opcja - zawieszenia (adaptacyjne amortyzatory za dopłatą).
Z ciekawych nowinek - jako nowość w aucie produkcyjnym tylne światła Matrix OLED (dostępne za dopłatą) oraz - standardowo - Audi Virtual Cockpit z 12,3-calowym ekranem, który można dowolnie konfigurować.
Hołd ku chwale przodka
Można powiedzieć, że BMW święci obecnie sukcesy w kwestii aut sportowych - nowe M4 GTS schodzi przecież z czasem na Ringu poniżej 7:30 min, co stawia je wśród mocniejszych wersji Porsche 911 czy poprzednich wersji Nissana GT-R. Na kolejny sukces - kolejny koncept ku chwale sportowego przodka.
BMW 2002 Hommage w wersji koncepcyjnej - jak sama nazwa wskazuje - oddaje hołd głównie legendarnemu modelowi 2002 Turbo, ale też i całej rodzinie z "02" w nazwie. I choć duchowy spadkobierca legendy to produkcyjne M2, BMW postanowiło nałożyć na nie nowe, bardziej nawiązujące do przodka szaty. Mija w końcu 50 lat od momentu wprowadzenia modeli z "02" do produkcji.
M2 to baza idealna - mocarne coupe o małych rozmiarach, nastawione na maksimum frajdy z jazdy (o czym przekonali się fani NFS). Nie dziwne zatem, że mechanika pozostała bez zmian - to, czym 2002 Hommage różni się od M2 to głównie nadwozie; nakreślone bardziej klasycznie, ale nie mniej zadziornie i muskularnie. Prezentacja - na Concorso d’Eleganza Villa d’Este, oczywiście.
Nowy król Ringu
Schodząc klasę niżej - mamy nowego przednionapędowego króla Ringu! Volkswagen Golf GTI Clubsport S, bo o nim mowa, zabiera rekord Hondzie Civic Type-R - teraz wynosi on 7 minut i 49.21 sekund. To szybciej niż m.in. BMW M3 CSL czy Dodge Challenger SRT Hellcat. 2-litrowy motor TSI wyciska 310 KM i 380 Nm. To w połączeniu z elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego XDS+ oraz ogołoceniem auta m.in. z tylnej kanapy (Golf waży teraz 1280 kg) pozwala utrzymać auto w ryzach.
Kompromisy? Nie tutaj. Co dziwne w przypadku VW, do Clubsporta trafia przekładnia ręczna. Nie ma nawet półki bagażowej czy dywaników we wnętrzu. Takie Golfy lubimy - ale raczej nie na co dzień.
Hot Hatch na pikantnie
Na koniec mała ciekawostka. Obecne Renault Clio RS ganione jest za stracenie mocarnego charakteru poprzednika - choć wersja Trophy dysponuje już 220-konnym silnikiem. Tymczasem do sieci wyciekły zdjęcia (The Automobilist - dziękujemy!) jeszcze bardziej podrasowanej wersji - plotki mówią o podkręceniu mocy do 250 koni mechanicznych oraz prezentacji na tegorocznym GP Monako.
Zwróćmy uwagę na stylistykę - Clio zyskuje nowe felgi, body kit i spoiler. (Dobre? Na to odpowiedzcie już sami.) Wynika z tego, że rozstaw kół też zostanie poszerzony. Szykuje nam się mały, drogowy killer. Czy powtórzy sukces Clio V6 i Megane R26.R? O tym się niedługo przekonamy.
Ocena zawartości jest dostępna tylko dla użytkowników.
Proszę Zaloguj się lub Zarejestruj się by zagłosować.
Komentarze