Oh no! Where's the JavaScript? Your Web browser does not have JavaScript enabled or does not support JavaScript. Please enable JavaScript on your Web browser to properly view this Web site, or upgrade to a Web browser that does support JavaScript.
Need for Speed Zeal
Need for Speed Unbound
Need for Speed: Hot Pursuit (2010) Remastered
Need for Speed: Heat
Need for Speed: Payback
Need for Speed: Edge
Need for Speed (2015)
Need for Speed: No Limits
Need for Speed (film)
Need for Speed: Rivals
Need for Speed: Most Wanted (2012)
Need for Speed: The Run
Shift 2: Unleashed
Need for Speed: Hot Pursuit (2010)
Need for Speed: World
Need for Speed: Nitro
Need for Speed: Shift
Need for Speed: Undercover
Need for Speed: ProStreet
Need for Speed: Carbon
Need for Speed: Most Wanted (2005)
Need for Speed: Underground 2
Need for Speed: Underground
Need for Speed: Hot Pursuit 2
Need for Speed: Porsche 2000
Need for Speed: Road Challenge
Need for Speed III: Hot Pursuit
Need for Speed II
The Need for Speed
30 LAT SERII NFS
Tuning Panel
Aktualności
23. kwietnia 2016 Siekierka

TurboFlesz #23

TurboFlesz #23Cofnijmy się trochę w czasie - a dokładniej do 1. połowy marca, na 86. Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie. Dziś odkryjemy nowe wersje popularnych dla fanów Need for Speeda samochodów, przejdziemy przez reinkarnację by na koniec zasmakować popisów legendarnych biur stylistycznych - czy niedawne wielkokoncernowe transakcje negatywnie odbiły się na niezależności włoskich stylistów?

Porsche odpowiada na żądania purystów

Zacznijmy od tego, co z ukochaną serią gier kojarzy nam się najbardziej - czyli Porsche. Choć EA posiada licencję na wyłączność tylko do roku bieżącego, marka z Zuffenhausen od kilkunastu lat kojarzona jest w świecie gracza z serią NFS. Ze względu na europejskie normy emisji spalin Porsche zmuszone zostało do zerwania z wieloletnią tradycją stosowania w 911-tkach silników wolnossących - od teraz słowo "Turbo" w topowych odmianach nie jest już wyróżnikiem ze względu na silnik. Turbodoładowanie dotarło do odmian bazowych - i choć przekłada się to na poprawę osiągów z jednoczesnym ograniczeniem zużycia paliwa, niszczy klimat i historię związaną z modelem 911. Dodatkowo najnowsza odmiana GT3 RS wyposażona jest w tylną oś skrętną i skrzynię PDK - i gdzie tu zespolenie człowieka z maszyną; gdzie nastawienie na frajdę z jazdy?

Wszystkim fanom klasyków oferowana jest najnowsza wersja o przydomku 911 R. Nie bez powodu nazwana na cześć dawnego 911 R z 1967 r. - pod maskę wraca silnik wolnossący, konkretniej 4-litrowy bokser o mocy 500 koni mechanicznych i momencie obrotowym 460 Nm - dokładnie ten sam, który napędza wersję GT3 RS. 911 R zespolone jednak zostało z 6-biegową przekładnią manualną, dodatkowo waży 50 kilogramów mniej od stricte torowego brata - zaledwie 1370 kg. Pokrywa silnika i błotniki wykonane są z włókien węglowych, dach z magnezu, tylna szyba z tworzywa sztucznego, a wnętrze zostało ogołocone ze wszelakich dodatków. Spójrzcie też na linię nadwozia - czysta, zakłócona jedynie ruchomym tylnym spojlerem i pokaźnych rozmiarów dyfuzorem (po raz pierwszy w drogowej 911).

Wracając do kwestii technicznych - 911 R wyposażono w mechaniczną szperę, system kontroli stabilności Porsche Stability Management oraz... tylną oś skrętną. (Nie kłóci się to czasem z ideą "czystego" auta sportowego?) Silnik maksymalną moc osiąga przy 8250 obr./min, a pojazd przyspiesza do "setki" w 3,8 sekundy i rozpędza się do 323 km/h. Cena - 938 720 zł.

NFS - Need for Speed - Porsche 911 R NFS - Need for Speed - Porsche 911 R NFS - Need for Speed - Porsche 911 R


Najbardziej sportowe Shooting Brake na rynku nabiera pazura

Premiera Ferrari FF - co zresztą nie dziwne - wywołała ogromne kontrowersje wśród fanów najbardziej prestiżowej marki świata. 612 Scaglietti zastąpiono przez dwudrzwiowy pojazd o nadwoziu kombi i napędzie 4x4, który w faktycznym wydaniu napędem 4x4 jest tylko do 4. biegu. W FF linię "praktycznego nadwozia" udało się jednak pociągnąć na tyle gładko, że nie kłóci się ona w bezczelny sposób z pozostałą gamą modelową.

Tak, jak 458 Italia nabrała puryzmu w linii designu przeradzając się w 488 GTB, tak teraz FF zamienia się w wyostrzone, drapieżne GTC4 Lusso. Na froncie ląduje pojedyncza, jakby z ukrycia wrzeszcząca paszcza, przednie reflektory nabierają wygładzenia i ostrości; tył z kolei wykończony został podwójnymi, okrągłymi lampami, co stanowi ukłon w kierunku starszych gran turismo spod znaku Ferrari. Czy tylko ja jednak odnoszę wrażenie, że linia dachu stała się nieco bardziej "garbata"?

488 GTB dostało jednak turbodoładowanie - GTC4 Lusso pozostaje wierne jednostce wolnossącej. 6,3-litrowe V12 rozwija obecnie 690 KM i 697 Nm, a czas przyspieszenia skrócił się z 3,7 do 3,4 sekundy. Z całkowitych nowości warto nadmienić system czterech kół skrętnych 4RM-S (przy czym mamy do czynienia z pojazdem AWD) oraz Dual Cockpit - dodatkowe wskaźniki we wnętrzu po stronie pasażera.

NFS - Need for Speed - Ferrari GTC4 Lusso NFS - Need for Speed - Ferrari GTC4 Lusso NFS - Need for Speed - Ferrari GTC4 Lusso


Atak na Porsche? Legenda powraca

Pamiętacie jeszcze markę Alpine? Markę, która modelem A110S zapisała się w historii rajdów samochodowych. Obecnie pod skrzydłami Renault, szykuje się wielki powrót - o czym wiemy już od kilku lat, gdyż najpierw przedstawiono nam wyścigowy koncept bazujący na DeZir a następnie właściwą zapowiedź modelu drogowego - Alpine Celebration. To już ostatnia prosta - w Genewie odsłonięto Alpine Vision, czyli duchowego spadkobiercę A110S już w wersji "prawie" produkcyjnej.

Sylwetka pełnymi garściami czerpie z legendarnego przodka, wprowadzając go jednocześnie w ówczesną dekadę - linia nadwozia narysowana została bardzo gładko, wygląda niesamowicie czysto, wtłaczając przy tym takie smaczki jak podwójne reflektory z przodu. Nietuzinkowy, nienaganny wygląd to zarazem jedna z głównych cech, która ma wprowadzić zmartwychwstałą markę na tor segmentu premium. Nowy model Alpine ma zaoferować lekkość (masa wynosząca poniżej 1100 kg) w połączeniu ze świetnym czasem przyspieszenia, wynoszącym mniej niż 4,5 sekundy do 100 km/h. Koncepcja napędu przypomina ten z Alfy Romeo 4C - 4-cylindrowy, niskopojemnościowy silnik z turbodoładowaniem o mocy rzędu 250-300 KM umieszczony centralnie. Marka Alpine ma być budowana przez ludzi z pasją - możemy się zatem spodziewać komercyjnego sukcesu, opartego na otoczce niesamowitości.

Który samochód wzięty zostanie na celownik? Możliwości jest kilka: Alfa Romeo 4C, Porsche Cayman (niedługo jako 718 Cayman) oraz Lotus Elise. Każdy z nich to legenda - i każdy chwalony jest za niesamowite właściwości jezdne. Renault wkracza w ten segment pełną parą, wskrzeszając przy okazji rodowód wyścigowy - marka-matka powróciła do Formuły 1 z własnym teamem, Alpine z kolei oddelegowane zostało do serii FIA WEC (kategoria LMP2).

NFS - Need for Speed - Alpine Vision NFS - Need for Speed - Alpine Vision NFS - Need for Speed - Alpine Vision


Pojedynek biur projektowych

Jeśli zadamy jakiemukolwiek fanowi motoryzacji pytanie o najważniejsze niezależne biura projektowe, usłyszymy prawdopodobnie odpowiedź: "Ja uważam że biura projektowe czy Pininfarina, Italdesign, Bertone itp. są rarytasem". Na Targach Samochodowych w Genewie swoje koncepty przedstawiła pierwsza dwójka. I choć Pininfarina w obronie przed bankructwem trafiła pod strzechy chińskiego koncernu Mahindra, a Italdesign stał się własnością Volkswagen AG, oba studia nie zwalniają tempa jeśli chodzi o pracę stylistów.


Pininfarina zaskakuje w Genewie sportowcem napędzanym na wodór, który designersko pełnymi garściami czerpie z własnego rodowodu - model H2 Speed zainspirowany został wyścigowym Ferrari Sigma Grand Prix F1 z 1969 roku. Zasilany 503-konną jednostką elektryczną pojazd rozpędza się do setki w 3,4 s i osiąga maksymalnie 300 km/h. Co ciekawe, nie mamy tu do czynienia z atrapą (co w konceptach dość częste) - napęd został opracowany przez firmę GreenGT, a cały proces projektowy H2 Speed trwał około dwóch lat. (W przypadku pojazdów koncepcyjnych to naprawdę długo.)

Boicie się pojazdów wodorowych? Nie ma czego - debiutująca właśnie Toyota Mirai udowadnia, że motoryzację nie czeka upadek, lecz nowa, świetlana era. A jeśli takie pojazdy jak H2 Speed wyjdą poza sferę koncepcyjną - nie mogę się doczekać.

NFS - Need for Speed - Pininfarina H2 Speed NFS - Need for Speed - Pininfarina H2 Speed NFS - Need for Speed - Pininfarina H2 Speed


Italdesign również opiera się na swym rodowodzie, choć nieco zaskakując formą - model GTZero pokazuje nam wizję elektrycznego shooting-brake'a o ciekawej, nieco nasuwającej skojarzenia z Lamborghini sylwetce - i choć kształty są proste, to przyciągają uwagę. GTZero wyposażony został w 3 silniki elektryczne - dwa napędzają przednie koła, jeden tylne. Daje nam to sumaryczną moc 489 koni mechanicznych. Wyposażony w system czterech kół skrętnych, czteromiejscowy GTZero rozpędza się do 250 km/h. Wnętrze to wszędobylskie ekrany dotykowe - standard w przypadku pojazdów koncepcyjnych, których wnętrza ostatnio zaczynają przypominać własne klony.

NFS - Need for Speed - Italdesign GTZero NFS - Need for Speed - Italdesign GTZero NFS - Need for Speed - Italdesign GTZero

Komentarze

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • Morvic
    Morvic  ·  9 lata temu
    Kawał długiego, treściwego i bardzo dobrego newsa!
    • Gregi
      Gregi  ·  9 lata temu
      Czyli może wyjść jeszcze jakiś artykuł spod pióra Siekierki Grin co jak co, ale to chyba najlepszy news spośród TurboFlesza.
      • Morvic
        Morvic  ·  9 lata temu
        No, Siekiera na newsmana! ;D
        • Inventer89
          Inventer89  ·  9 lata temu
          To jest część rekrutacji na stanowisko Newsmana Moto. Za dwa tygodnie TurboFlesza napisze kolejny, już ostatni kandydat.

          Ocena zawartości jest dostępna tylko dla użytkowników. Proszę Zaloguj się lub Zarejestruj się by zagłosować.
          10 (0)0 %
          9 (0)0 %
          8 (0)0 %
          7 (0)0 %
          6 (0)0 %
          5 (0)0 %
          4 (0)0 %
          3 (0)0 %
          2 (0)0 %
          1 (0)0 %
          Ostatnie tematy
          Przywitajka
          18-11-2024 14:54dev1ance
          Strefa driftu
          03-11-2024 17:12Radzio
          Ekipa 50 lvl
          01-11-2024 11:14Windymanpol
          Problem z misją
          17-09-2024 04:43Ebeebe
          Polski jezyk
          13-09-2024 17:09dexterekk
          Prestige
          02-08-2024 22:34czablu012
          Ostatnie komentarze
          Siekierka > Volume 9 Lockdown w szczegółach!
          Natomiast jakbym miał klasyfikować ścigałki pod kątem odczuć z samej mapy, to po dodaniu drugiej...
          Siekierka > Volume 9 Lockdown w szczegółach!
          Do TCM doszła druga wyspa z ponad 400 km dróg, więc będzie już coś koło 1000. Zrobili tym niezły...
          Radzio > Volume 9 Lockdown w szczegółach!
          Danio Ty ostatnio stwierdziłeś, że Unbound powinien wyjść na PS4, bo nie ma względem Heata dużej...
          Danio > Volume 9 Lockdown w szczegółach!
          Z pewnością Motorfest ma o wiele ładniejszą grafikę niż Unbound XDDDD Bez porównania jakiegokolwiek...
          Siekierka > Volume 9 Lockdown w szczegółach!
          Tylko jaki jest sens porównywania pod kątem realizmu "plastikowego" Motorfest z Unbound, które samo...
          Radzio > Volume 9 Lockdown w szczegółach!
          Mówię o Motorfest, dla mnie ta grafika jest plastikowa. Ale każdy może mieć inne odczucia :)
          Siekierka > Volume 9 Lockdown w szczegółach!
          Motorfest ma imo lepszą grafikę. Mówimy o tej samej grze czy masz na myśli TC2?
          Radzio > Volume 9 Lockdown w szczegółach!
          Ok przesadziłem, nie miażdży, ale w TC jest wyraźnie słabsza :) Heat nie miał wsparcia w ogóle...
          Siekierka > Volume 9 Lockdown w szczegółach!
          Swoją drogą imo w Unbound za 3 miesiące powinny zacząć rotować sezony wraz z nagrodami, jeśli...
          Siekierka > Volume 9 Lockdown w szczegółach!
          Oj nie, Motorfesta graficznie nie miażdży. No i raczej NFS 2025, eol dla Unbound na 2 lata przed premierą...
          Radzio > Volume 9 Lockdown w szczegółach!
          Chyba chciałeś napisać NFS 2026 ;) Nadzieja jest, ale na przyszły rok lepiej się nie nastawiać....
          dev1ance > Volume 9 Lockdown w szczegółach!
          Minus za motocykl(mi się to kojarzy z Burnout Paradise i Midnight Club LA) i drugi za Integrę poliftową,...
          Danio > Volume 9 Lockdown w szczegółach!
          Motocykl to jest coś czego kompletnie się nie spodziewałem! Tradycyjnie szkoda, że wszystkie nowości...
          Siekierka > Volume 9 Lockdown w szczegółach!
          Przecież mam bekę z Celiki i FTO. A co do przeciętniaków, nie trzeba długo szukać - CRX, Prelude.
          Firssen > Volume 9 Lockdown w szczegółach!
          ITR to przeciętniak ale Celica której na drogach mozna spotkać całkiem sporo to już nie? xD
          Firssen > Volume 9 Lockdown w szczegółach!
          Skoro ITR jest przeciętniakiem to wymień jeszcze z kilka równie dobrych, przednionapędowych hothatchy...
          przemyslawj84 > mitsubishi lancer evo 9 Grzegorz Duda
          świetne (y)
          przemyslawj84 > keep it burnin' (unbound)
          Świetne B)
          Siekierka > Volume 9 Lockdown w szczegółach!
          Klasyków JDM + fur, do których Chad wali konia, tj. Mitsubishi FTO i ostatnia generacja Celiki. Za...
          Radzio > Volume 9 Lockdown w szczegółach!
          Subaru jest mega, ciekawe kiedy dodadzą w końcu Skyline R33! Oby więcej takich klasyków JDM. Co...
          Siekierka > Volume 9 Lockdown w szczegółach!
          Integra totalnie mnie nie jara - uważam to auto za przeciętniaka z przerośniętą legendą, ale pewnie...
          702games_pl > Need for Speed Mobile
          Pobieram to :)
          702games_pl > Subaru Impreza WRX STI
          Ładne :D
          702games_pl > Eclipse by serek
          Ja dodaje :)
          702games_pl > Ford Mustang
          Fajny. Ten biały pas robi robotę :D
          RustyTheStalker > RustyTheStalker
          no ba 8))
          basiabuszak > RustyTheStalker
          o kurde, toz to moja mezczyzna B)
          MadaFaster > Need for Speed Unbound Ultimate Collection...
          Wszystko w swoim czasie
          Siekierka > Need for Speed Unbound Ultimate Collection...
          @Gustaw kiedy jakaś fura w jebound
          Radzio > Need for Speed Unbound Ultimate Collection...
          Fajnie, że za granicą update kosztuje 14,99 ($/€/£) :D a u nas 100zł XD Dlaczego nie w przedziale...
          Ostatnio dostępni
          T
          tomeczek8811
          S
          Shadow_Wraith
          Siekierka
          Siekierka
          Danio
          Danio
          Inventer89
          Inventer89
          W
          Wierzbic
          Pirr
          Pirr
          R
          RamboBambo420
          S
          Solarqs
          Tobiasz Malicki
          Tobiasz Malicki
          M
          Messer
          Radzio
          Radzio
          E
          Euron89
          M
          MlodyRowek
          K
          Krzykacz234
          czablu012
          czablu012
          K
          Koval1608
          dev1ance
          dev1ance
          M
          MarcePan
          Q
          Qkostek86
          H
          hideath06
          S
          seks
          Lee Rover Fural
          Lee Rover Fural
          K
          KND2001
          I
          Izen0571
          Ankiety
          Jak oceniasz wsparcie NFS Unbound na 2024 rok?